موتور موشک جدید SpaceX هنگام آزمایش منفجر شد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،اسپیس ایکس (SpaceX) شرکت هوا فضای متعلق به ایلان ماسک، در سال ۲۰۱۷ موفق به پرتاب ۱۶ راکت به فضا شد که این رقم دو برابر آمار این شرکت در سال گذشته است. همچنین SpaceX اعلام کرد که در حال ساخت یک وسیله پرتاب کننده ماهواره است که می تواند به زمین بازگردد و این امر هزینه دسترسی به فضا را کاهش می دهد. اما در کنار خبرهای خوب از شرکت ایلان ماسک، اواخر هفته گذشته گزارشی منتشر شد که نشان از انفجار پیشرانه موشک جدید SpaceX هنگام یک آزمایش کلیدی دارد.

به گفته شرکت، در این انفجار که در McGregor تگزاس رخ داد، هیچکس مجروح نشد و تمام پروتکل های ایمنی طی این حادثه رعایت شد. SpaceX  همچنین اعلام کرد که در حال تحقیق برای روشن شدن علت این انفجار است. اسپیس ایکس همچنین پیش بینی کرده است که این حادثه تأثیری بر روند راه اندازی پروژه ها ندارد. این در حالی است که کارشناسان هوا فضا معتقدند که این انفجار ممکن است مشکلاتی را در روند تحقیقات این شرکت و یا پرتاپ های آتی آن ایجاد کند.

شرکت SpaceX نسخه آزمایشی موتور موشکی خود به نام Merlin را آزمایش می کرد. این موتور برای راکت های جدید Falcon Heavy طراحی شده‌اند که قابلیت بازگشت به زمین را دارند.

تمام موشک های Falcon 9 که امروزه استفاده می شوند، از یک طراحی به نام بلوک چهار استفاده می کنند، اما شرکت ایلان ماسک در حال تحقیق برای دستیابی به یک سیستم قدرتمندتر به نام «بلوک پنج» است. این بلوک کمک می کند که شرکت موشک های فضایی خود را به مدارهای بالاتر در اطراف زمین پرتاب کند؛ ضمن آنکه قدرت بازگشت به زمین و استفاده مجدد از تقویت کننده ها که گران ترین قسمت از موشک هستند، هم فراهم می شود.

این موتور موشک جدید SpaceX هنگام پمپ اکسیژن مایع منفجر شد و هنوز علت دقیق این انفجار مشخص نیست. به هر حال تعمیر مرلین دو تا چهار هفته زمان خواهد برد.

تأخیر در معرفی مدل جدید SpaceX

کار با بلوک چهار به زودی از سر گرفته خواهد شد و احتمالاً این انفجار تأثیری بر پرتاب های این بلوک نخواهد داشت، اما SpaceX در روند  توسعه موتورهای بلوک پنج مرلین دچار تأخیر خواهد شد.

آخرین انفجار مهم SpaceX در سپتامبر ۲۰۱۶ رخ داد که در آن یک مخزن تحت فشار دچار مشکل شده بود. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۵ هم با مشکلی مشابه روبرو شده بود.

ایلان ماسک امیدوار است با تکمیل تمامی سیستم های موشکی شرکت خود، از جمله موشک جدید Falcon Heavy، مأموریت اصلی این شرکت یعنی سفر به مریخ را عملیاتی کند.

مدیر عامل شرکت فضایی SpaceX پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد انسان‌ها را در مریخ ساکن کند و تمام منابع مالی SpaceX را صرف این پروژه می کند.

وی حتی نسبت به زمانی که قرار است انسان را به مریخ بفرستد هم پیش‌بینی‌های بسیار خوش‌بینانه‌ای ارائه می‌دهد. برای مثال وی ادعا کرده که اولین گروه در سال ۲۰۲۴ به سوی مریخ حرکت خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا