فراتر از نوک بینی

در ساعتی دیگر نیز تصویری از یک بینی آسیب‌دیده به نمایش گذاشته شده و متخصصان، روش‌های متفاوت ترمیم را بررسی می‌کنند. اختلاف نظرهایی وجود دارد و هر کس چالش را به شکلی که در ذهن دارد مطرح می‌کند. در نهایت، بهترین روش با توجه به شرایط فرد و آسیب انتخاب می‌شود. این بخشی از کاری است که متخصصان جراحی پلاستیک در کنگره جراحی پلاستیک و زیبایی امسال انجام دادند.
به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، عبه کمک جراحی پلاستیک می‌توان بسیاری از بدشکلی‌ها و نواقص اعضای بدن و پوست را که دچار آسیب یا صدمه شده، ترمیم و بازسازی کرد. گاهی اوقات این تغییر شکل‌ها در اثر یک حادثه یا افزایش سن به وجود می‌آید و گاهی از بدو تولد وجود دارد. به هر حال، جراحی پلاستیک در همه این موارد راهی برای ترمیم و بازسازی سطح پوست و بهبود کیفیت زندگی افراد پیشنهاد می‌کند.

هم‌افزایی راه‌حل‌های روش‌های جراحی

کنگره بین‌المللی بزرگان جراحی پلاستیک و زیبایی امسال برای نخستین بار در ایران، دوم تا پنجم آبان در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در این کنگره، جراحان پلاستیک بین‌المللی در کنار پزشکان فوق‌تخصص جراحی پلاستیک ایرانی به هم‌افزایی اطلاعات و همکاری با یکدیگر پرداختند.

دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، استاد دانشگاه و فوق تخصص جراحی پلاستیک، به برگزاری این کنفرانس با همکاری انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک و زیبایی (ISAPS) اشاره می‌کند و می‌گوید: دو روز این کنگره فقط به جراحی بینی و دو روز دیگر به سایر جراحی‌های زیبایی صورت و بدن اختصاص داشت، زیرا ایران در دنیا پیشتاز جراحی پلاستیک است و هنر جراحان پلاستیک ایرانی در زمینه جراحی بینی شهرت جهانی دارد. در این کنگره از نقش ایران در جراحی زیبایی بینی نیز صحبت شد و جراحان پلاستیک دنیا با اندوخته‌های کشور در این حوزه آشنا شدند. در نهایت این کنگره ره‌آورد مهمی برای ایران است، بازخورد خوبی در سطح جهان خواهد داشت و این افراد در کار خود روی این روش‌ها مطالعه می‌کنند. از جمله متخصصان صاحب نام بین‌المللی و متخصصان برجسته داخلی که در کنگره حضور داشتند، دکتر بهمن غیوران، استاد سرشناس جراحی پلاستیک ایرانی مقیم آمریکا و مبدع تکنیک‌های خلاقانه در جراحی پلاستیک بود که با قبول ریاست کنگره تلاش زیادی برای برگزاری این کنگره در ایران انجام داده است. با این حال به علت حضور نداشتن ایشان در نخستین روز برگزاری کنگره، امکان گفت‌وگو با دکتر غیوران مهیا نشد.

بینی زیبا، اما کارکردی

نکته جالب توجه این کنفرانس، اختصاص دو روز از زمان برگزاری به جراحی بینی بود که به گفته دکتر کلانتر هرمزی، متخصصان ایرانی در این جراحی صاحب‌نام و مشهور به خوش‌دستی و خوشفکری هستند. این فوق‌تخصص جراحی پلاستیک در مورد تکنیک‌های جدید جراحی بینی می‌افزاید: امروز بینی به عنوان یک واحد در نظر گرفته نمی‌شود و عضوی از صورت است که باید در تناسب با دیگر اعضای صورت و متناسب ابعاد صورت جراحی شود. پیشرفت‌های انجام گرفته در انحراف بینی و اصلاح همزمان انحراف بینی با جراحی زیبایی از بحث‌های مهم جراحی زیبایی بینی است.

همچنین امروز بحث بینی کارکردی در جراحی زیبایی بینی مطرح است. یک بینی زیبا در صورت داشتن کارکرد خوب، زیبایی دارد. بینی که خواب آرام و تنفس راحت را از فرد بگیرد و عملکرد نداشته باشد، از نظر جراحان زیبایی جهان محصولی مردود است. بینی باید با حداقل عوارض جراحی شود و حتی مشکلاتی مثل انحراف بینی برطرف شود. در چنین کنگره‌هایی همه ‌نظرها جمع و زواید حذف می‌شود. بنابراین برای همه سطوح افرادی که کار جراحی زیبایی را انجام می‌دهند و بخصوص جراحان زیبایی بینی و صورت باید همفکری انجام شود.

بحث درباره تکنیک‌ها و تجربه‌های جدید در جراحی بینی

دکتر علی بیژنی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، هدف از برگزاری این کنگره را تبادل افکار و دانش بین متخصصان داخلی و خارجی کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: روش‌هایی که متخصصان داخلی در جراحی زیبایی استفاده می‌کنند، به متخصصان این حوزه در سایر نقاط جهان
معرفی می‌شود.

جراحی زیبایی شاخه‌ای از جراحی پلاستیک است. جراحی میکروسکوپیک، جراحی بیماری‌های مادرزادی، جراحی فک و صورت، جراحی جمجمه و صورت و جراحی سوختگی از دیگر قسمت‌های جراحی پلاستیک است، اما رینوپلاستی (Rhinoplasty) یا جراحی بینی موضوعی است که بیشترین متقاضی را در کشور ما دارد و به همین علت دو روز این کنگره به این موضوع اختصاص داشت. برای مثال، نمونه بینی‌هایی با مشکلات جدی، برای تصمیم‌گیری در پنل‌های تخصصی ارائه شده و هر جراح روش خود را برای مواجهه با آن چالش بیان می‌کند. همه این روش‌ها مطرح شده و راجع به آنها صحبت و بهترین روش انتخاب می‌شود. در نهایت شباهت‌ها و تفاوت‌ها در نظر گرفته شده و ایده‌ها و نظرات بین متخصصان تبادل می‌شود.

دکتر بیژنی درباره تکنیک‌های جدید جراحی پلاستیک بینی اضافه می‌کند: شاید فناوری در سال‌های اخیر در این زمینه تغییر زیادی نداشته، اما این تکنیک جراحان زیبایی است که متفاوت از هم و با توجه به نیاز روز تغییر می‌کند. ما دو نوع روش عمل بسته و باز برای جراحی بینی داریم. در عمل به روش بسته، بینی از بیرون برش داده نمی‌شود و پوست بینی برداشته نمی‌شود. در عمل باز پوست بینی باز می‌شود و جراح دید کامل دارد و برای افرادی که مشکلات آنها بیشتر است تکنیک عمل باز انجام می‌شود. تکنیک بسته نیز برای بینی‌های سالم‌تر و بینی‌هایی به کار می‌رود که اولین بار عمل می‌شود.

انتقال تجربیات متخصصان جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک شامل همه فعالیت‌هایی است که در زمینه ترمیم، بازسازی یا جایگزینی بافت‌های از دست رفته بدن و بهبود عملکرد سیستم‌های پوستی، عضلانی و اسکلتی انجام می‌شود. بازسازی بافت نرم صورت و عناصری که به استخوان‌های جمجمه و فک و صورت مربوط می‌شود و حتی بازسازی دست و سایر اندام‌ها و همچنین درمان سوختگی در حیطه کار جراحان پلاستیک قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی میکروسکوپی (Microsurgery) و فلپ‌های آزاد کمک شایانی به بازسازی‌ مورد نیاز بیماران کرده است. قسمت عمده دیگر مباحث رشته جراحی پلاستیک به زیباسازی و جوان‌سازی اختصاص دارد.

دکتر بابک نیکومرام، فوق تخصص جراحی پلاستیک، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و یکی از دبیران کنگره، درباره نحوه جراحی پلاستیک و زیبایی می‌گوید: جراحی پلاستیک از کلمه یونانی پلاستیکوس (Plastikos) گرفته شده است که به معنی قالب، شکل‌دهی و تغییر شکل است و جراح پلاستیک نیز از این قابلیت‌ها استفاده می‌کند. هدف از برگزاری کنگره‌های بین‌المللی عرضه قابلیت‌های کشور ما به دنیا و استفاده از قابلیت دیگر متخصصان جهان در این حوزه است. این تجربیات در جهان به اشتراک گذاشته و در نهایت بهترین روش‌ها برای انجام جراحی در نظر گرفته می‌شود. این اشتراک علم است که علم را در مسیر توسعه قرار می‌دهد و کشور ما هم بخوبی نقش خود را در بالا بردن یافته‌های علمی در دنیا در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی ایفا کرده است.

بزرگ‌ترین دستاورد این کنگره حضور بزرگان جراحی پلاستیک بین‌المللی در کشور بود و دستاورد مختصصان داخلی در معرض محک این افراد قرار گرفت. در مجموع توانستیم تبادل‌نظر خوبی داشته باشیم و می‌توان گفت از علم روز دنیا چیزی کم نداریم.

جراحی ترمیمی پلاستیک بهبود کیفیت زندگی

دکتر نیکومرام، نقش جراحی پلاستیک در درمان انواع آسیب‌ها را مهم عنوان می‌کند و می‌افزاید: باتوجه به این که بخش مهمی از کار یک جراح پلاستیک مبتنی بر اصول ترمیمی پلاستیک و زیبایی شناختی است، جراحی‌های ترمیمی با به‌کارگیری این اصول به شکل بهتر ارائه می‌شود. مثلا برای فردی که دچار سوختگی شده، درمان‌ جراحی با اصولی که یک جراح پلاستیک در نظر می‌گیرد، علاوه بر نمای بهتر، کارکرد و دوام بیشتری خواهد داشت . مثال دیگر در مورد کودکی است که با شکاف لب، کام، مشکلاتی در بینی یا حتی جمجمه و فک به دنیا می‌آید. یک جراح پلاستیک می‌تواند چنین بافت‌هایی را تا حد زیادی به شرایط طبیعی و فرم و عملکرد و زیبایی را به کودک بازگرداند. همین اصول در بازسازی بافت‌های از دست رفته بیماران تصادفی و نقایص بدنی و متعاقبا برداشتن بافت‌های سرطانی پستان و پوست به کار گرفته می‌شود.

در مورد جراحی زیبایی بینی روش‌های مختلفی وجود دارد و در کل حدود 75 تا 85 درصد به روش باز انجام می‌شود. همچنین گاهی برای بازسازی و استحکام بخشیدن به بینی لازم است از غضروف گوش یا دنده برای ترمیم بینی آسیب‌دیده استفاده شود. ممکن است فردی مشکل تنفسی به دلیل عدم استحکام دیواره‌های جانبی داشته باشد که می‌توان با استفاده از غضروف‌های خود شخص، استحکام دیواره‌های بینی را تقویت کرد تا مجرای هوایی در دم و بازدم باز بماند. با هر روشی که جراح انتخاب کند باتوجه به شکل و نوع بینی و همین‌طور تجربه جراح، نتایج متفاوت خواهد بود.

در مورد متقاضیان اعمال جراحی زیبایی انتخابی، اگرچه یک جراح پلاستیک حاذق بر اساس معاینه‌هایی که انجام می‌دهد و نیاز فرد، روشی را انتخاب می‌کند که بهترین نتایج و کمترین عوارض را داشته باشد ولی هر عملی می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد و این نکته باید به فرد متقاضی توضیح داده شود تا آگاهانه و با توجه به این که اعمال جراحی زیبایی ضرورت پزشکی نیست، تصمیم‌گیری کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا