خسارت هزار میلیاردی به اقتصاد کشور تحمیل می شود

به گزارش سیناپرس ، محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: گل در قالب‌های بسیاری تقسیم‌بندی می‌شود و کاربردی‌ترین آن گل‌های شاخه بریده، آپارتمانی و فضای باز است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ضایعات گل در بخش گل‌های شاخه بریده است، افزود: این میزان بالای ضایعات گل به دلیل آن است که گل‌های شاخه بریده از بوته مادری جدا می‌شوند و این امر حساسیت و تاثیرپذیری آنها را افزایش می‌دهد و شاهد عمر محدود آنها از سه تا 15 روز هستیم.

شفیعی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سیستم نامناسب حمل و نقل گل و بازاریابی آن، آسیب و ضایعات در بخش گل بسیار است و گل‌های شاخه بریده بیشترین صدمه را می‌بینند، از طرفی گاهی به دلیل کاهش قیمت گل گلکاران اقدام به چیدن گل نمی‌کنند و محصول تولیدی در مزرعه از دست می‌رود.

وی با بیان اینکه در حوزه خرده فروشی نیز به دلیل تقاضای کم و فضای محدود بازار از نظر مشتری بیشترین ضایعات گل را شاهد هستیم، گفت: در کشور آمار دقیقی از ضایعات گل به ثبت نرسیده است، اما حدود 50 درصد بازار گل کشور تبدیل به ضایعات می‌شود در صورتی که در کشورهای پیشرو در این صنعت، این رقم به 10 تا 15 درصد می‌رسد.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: کشورهای پیشرو در صنعت گل و گیاه دارای ساختار درست و امکانات مطلوب هستند، به طوری که حمل و نقل آنها کاملا مکانیزه و با خودروهای مناسب حمل گل انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات لجستیکی، امکانات حمل و نقل و بازاریابی در حوزه گل امر مهمی در کاهش ضایعات دارد که در کشورهای پیشرو در این عرصه به خوبی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: امروز در کشور ما حمل و نقل گل از طریق کامیون‌های معمولی انجام می‌گیرد در صورتی که کشورهای فعال در حوزه صنعت گل از وسایل حمل و نقل مخصوص که امکان کنترل عوامل محیطی مانند دما را دارند بهره می‌برند، حتی گل‌های شاخه بریده به صورت ایستاده در آب حمل می‌شود، اما در کشور ما گل‌ها به صورت افقی و روی هم به بازار منتقل می‌شود که این امر به خودی خود عمر و کیفیت گل را کاهش می‌دهد.

شفیعی با اشاره به اینکه مصرف سرانه گل در کشور ما به شدت پایین است و در سبد خرید خانواده‌ها جایی ندارد، افزود: مصرف گل در ایران تنها به مراسم‌های ویژه و ایام خاص منتهی می‌شود و کالای مورد استفاده روزمره افراد نیست، بر این اساس طول عمر گل امری مهم تلقی نمی‌شود تا خریدار از عرضه‌کننده و عرضه‌کننده از تولیدکننده خواستار کیفیت بیشتر گل و طول عمر آن باشد.

وی تصریح کرد: امروز در بازارهای گل کشورهایی مانند هلند، دانمارک، آلمان و … گلها باید حتما توسط برخی مواد شیمیایی تیمار شده باشد و با طول عمر بالا امکان ورود به بازار را پیدا کنند و حتی برای برخی از گل‌ها عمر مفید قائل هستند به نحوی که اگر گلی کمتر از 12 روز عمر کند امکان عرضه و ورود به بازار را ندارد در صورتی که این موارد و مولفه‌ها در کشور ما جایی ندارد.

وی افزود: در بخش حمل گل‌های گلدانی در کشورهای پیشرو از کامیون‌های طبقه‌بندی شده استفاده می‌شود، اما در کشور ما گلدان‌ها روی هم چیده می‌شود و این خود، آسیب را افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه و ایجاد سازوکار مناسب جهت کاهش ضایعات گل بیان کرد: در هر حال حاضر با در نظر گرفتن ضایعات 50 درصدی گل در کشور و با احتساب هر شاخه هزار تومان سالانه هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از ضایعات گل به کشور تحمیل می‌شود که رقم بسیار زیاد و در حد فاجعه است.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشکده در راستای افزایش طول عمر گل‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقاتی در زمینه استفاده از روش‌ها و مواد شیمیایی به منظور افزایش طول عمر گل‌ها در پژوهشکده در حال انجام است و اقدامات موثری نیز انجام شده است، اما تاکنون بستری برای عملیاتی شدن این نتایج حاصل نشده است که البته اصلی‌ترین بستر، بستر فرهنگی است که در این بستر مردم، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خواستار کیفیت و طول عمر گل باشند.

شفیعی تصریح کرد: پژوهشکده دوره‌های آموزشی سمینار و همایش‌های متعددی در این راستا برگزار می‌کند، اما برای اثربخشی نیاز به مقدمات و بسترسازی کار است که در کشور وجود ندارد و قطعا رسیدن به شرایط ایده‌آل زمانبر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا