گـل‌ها از فناوری‌ نانو استفاده می‌کنند

تاکنون کاربردهای مختلفی از فناوری‌ نانو در گیاهان کشف شده که برای مقاصدی نظیر تولید انرژی، آبرسانی به نواحی بلند و ایجاد خواص ضدلک استفاده می‌شود.گل‌ها با استفاده از یک سامانه سیگنال‌دهی به زنبورها اطلاعات لازم برای جمع‌آوری گرده را ارسال می‌کنند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که الگوهای نانومقیاس روی گلبرگ‌ها منجر به انعکاس نور و ایجاد یک هاله آبی رنگ در اطراف گل شده تا زنبورها بتوانند گل مورد نظر را پیدا کنند.

در واقع گل‌ها از فناوری‌ نانو برای هدایت زنبورها استفاده می‌کنند. این اولین باری نیست که ردی از فناوری‌ نانو در گیاهان دیده می‌شود. پیش از این دانشمندان دریافته بودند که فناوری نانو برای تولید انرژی در گیاهان نیز استفاده می‌شود.
در برخی گل‌ها شیارهایی بین یک تا دو هزارم میلیمتر در فضایی خارج پوشش واکسی روی گل وجود دارد که منجر به تابشی ویژه برای زنبورها می‌شود. این شیارها کامل نیستند و این نقص ساختاری منجر می‌شود تا در نور فرابنفش و آبی، عملکرد انعکاس بسیار بهتر از دیگر طول موج‌ها باشد که به آن هاله آبی گفته می‌شود.
این انعکاس برای چشم انسان چندان قابل مشاهده نیست، اما زنبورها آن را می‌بینند. محققان آزمایشی روی دو گل مصنوعی انجام دادند که در یکی الگوها بی نقص و در دیگری کامل و طبیعی بودند. نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که زنبورها گلی را ترجیح دادند که از هاله آبی برخوردار بود؛ یعنی گلی که الگوهای طبیعی داشته و ساختارهای الگویی با نقص همراه است.
درون گیاهان نوعی دیگری از نانوساختارها وجود دارد که به گیاه کمک می‌کند تا آب را از ریشه به درون سلول‌ها منتقل کند. این ساختارها قادراند تا آب را تا ارتفاع بسیار بالا بیاورند. سلول‌های گیاهی با استفاده از نانوساختاری از جنس سلولز می‌تواند فشار کافی برای پمپ کردن آب را در اختیار داشته باشد. این الیاف با هم ترکیب شده و ساختاری موسوم به میکروفیبریل را می‌سازند. این الیاف به تنهایی از استحکام بالایی برخوردار نیستند، اما زمانی که با هم ترکیب شده و میکروفیبریل‌ها را می‌سازند، استحکامی نظیر فولاد پیدا می‌کنند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Disorder in convergent floral nanostructures enhances signalling to bees در نشریه Nature منتشر شده است.