برنامه ها و طرح های خوبی برای آینده داریم

کواد کوپترها به دلیل داشتن قدرت مانور فوق‌العاده و پروازهایی با تعادل بالا از کاربردهای بسیار گسترده برخوردارند. در سال‌های اخیر توجه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بیش از پیش به این نوع از پهپادها جلب شده است و لذا روزانه پیشرفت چشم گیری در امکانات و پرواز این نوع از پرنده‌ها مشاهده می‌کنیم.

تیم روباتیک دانشگاه علم و فرهنگ نیز به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی، رسالت خود را بر آن دید تا فعالیت هایی در خصوص این روبات های پروازی انجام دهد.

در گفتگویی که با آقای مجید میرزایی سرپرست تیم روباتیک دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد، وی به پرسش هایی در خصوص یکی از کواد کوپترهای ساخته شده، وضعیت ساخت کواد کوپترها و فعالیت های تیم روباتیک دانشگاه علم و فرهنگ پاسخ داد؛ در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

این کواد کوپتر چه ویژگی هایی دارد و برای چه فعالیت هایی استفاده می شود؟

این کواد کوپتر یک پلتفرم آزمایشی است که کاربردهای مختلفی دارد؛ مثلا با نصب منبع تغذیه قوی تر، به منظور پروژه های شناسایی و تحقیقاتی استفاده شود و یا اگر موتورهای آن تقویت شود می‌تواند به منظور باربری مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم هوشمندی که بر روی این ربات نصب شده است می تواند برای پروژه هایی که نیاز به عملکرد اتوماتیک وجود دارد استفاده شود.

تا چه مقدار می توان تجهیزات و لوازم جانبی روی این وسیله سوار کرد؟

در حال حاضر حدود یک کیلو ولی در صورت ارتقا سیستم تا ۵ کیلو گرم هم توان جابجایی دارد.

طراحی و ساخت آن چه مدت طول کشید؟

مراحل تحقیقاتی حدود یک سال و ساخت حدود سه ماه

چه محدودیت ها و سختی هایی برای ساخت این کوادکوپتر متوجه شما شد؟

بزرگترین محدودیت مالی بود که متاسفانه حمایت های خوبی در این زمینه انجام نشد.

این وسیله چقدر با استانداردهای لازم برای رقابت با سایر کوادکوپترها در داخل که به این منظور تولید می شوند فاصله دارد؟

این نمونه فاصله زیادی از لحاظ توانایی بالفعل دارد و توانایی های بالقوه فاصله زیادی ندارد. اگر بودجه متناسب با فعالیت ها تامین شود مسلما ساخت نمونه های بسیار کاربردی تر که در دستور کار گروهمان قرار دارد انجام می شود.

آیا کواد کوپترهای دیگری هم ساخته اید؟ اغلب برای چه نوع فعالیتی آنها را می سازید؟

بله؛ مدل های دیگری هم ساختیم و از ارگان های مختلف سفارشات مختلف داشته ایم؛ دو نمونه کشاورزی یکی برای سمپاشی و دیگری برای حمل بار ساختیم. چندین طرح که نیازمند منابع مالی است را هم طراحی کردیم که کار پژوهشی آن ها نیز به اتمام رسیده است ولی متاسفانه هنوز به مرحله ساخت نرسیده اند.

ایران در تولید کواد کوپتر در چه جایگاهی قرار دارد و آیا قابلیت رقابت با تولید کنندگان خارجی را دارد؟

ملاحظه بفرمایید که ساخت کواد کوپتر دو شاهرگ حیاتی دارد؛ یکی سخت افزار و دیگری نرم افزار؛ شاهرگ اول که قطعات و تجهیزات مثل موتور و سنسورها و… را تشکیل می دهد تا حدی در اختیارمان است هر چند در موقعیت برابری نسبت به سایر کشور ها قرار نداریم و وسایل و ابزار به سختی تهیه می شوند و تا حد کمی تاکید میکنم حد کمی ما را محدود کرده است ولی نرم افزار شاهرگی است که با تحریم و اختلافات سیاسی محدود شدنی نیست و فقط نیازمند تلاش فکری و اراده برنامه نویس های کشورمان است که الحمدلله فکر میکنم در موقعیت خوبی قرار داریم و اگر مورد توجه و التفات مسئولین قرار گیرد قطع به یقین میتوانیم در جایگاه خوبی در جهان قرار بگیریم.

روند گسترش این صنعت (ساخت وسایل پروازی) در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

الحمدلله رشد خوبی داشته ولی واردات نمونه های آماده باعث از بین رفتن خلاقیت و انزوای طراحان این صنعت شده است.

به نظر شما میتوان در سال های آینده به فناوری ای در زمینه کواد کوپترهای باربر مشابه آن چه در شرکت های خارجی مانند آمازون شاهدش هستیم در کشورمان شاهد باشیم؟

اتفاقا من چنین طرحی با کیفیت و قابلیت بسیار بهتری نسبت به نمونه های خارجی دارم ولی هنوز سرمایه گذاری برای این کار پیدا نکردم.

مثلا شما فرض بفرمایید مرسوله شما در کمتر از سه ساعت به هر کجای ایران ارسال بشه و شما فقط هزینه ای برابر با پول ارسال پستی پرداخت کنید.

آیا افرادی که در زمینه های مشابه فعالیت می کنند مورد حمایت سازمان یا ارگان خاصی قرار می گیرند؟

بله خب سازمان های نظامی و تحقیقاتی از مهم ترین سرویس گیرنده های این نوع خدمات هستن پس بدیهی است که از این نوع تکنولوژی حمایت کنند.

در بین انبوه رقابت های دانشگاهی در زمینه کواد کوپترها و وسایل پروازی، آیا دانشگاه علم و فرهنگ میتواند به صورت جدی وارد این رقابت ها شود؟

البته ما وارد فعالیت های رقابتی هم شده بودیم و مقام کشوری در مسابقات امیرکبیر هم داریم. ولی خب یه سری مسائل مانع از ادامه فعالیتمان در این زمینه شد.

آیا مرکزی برای آموزش ساخت کواد کوپتر در کشور وجود دارد؟

من بی اطلاع هستم.

چه برنامه هایی برای بهبود فعالیت های روباتیک در دانشگاه علم و فرهنگ دارید؟

برنامه ها زیاد است و حمایت ها کم؛ طرح های زیادی برای اینده داریم من سال گذشته با هزینه شخصیم نمایشگاهی از دستاوردهای تیم رباتیک گذاشتم ولی هیچ کدام از دستاوردها به مرحله تجاری سازی نرسید.

روباتیک دانشگاه علم و فرهنگ را در افق چشم انداز چطور می بینید؟

انشالله تصمیم داریم با اعضای جدید تیم به افق های جدید فکر کنیم.

 

گفتگو: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا