همایش ملی تاب‌آوری محیط‌زیستی شهرهای ایران

از جمله اهداف این همایش می توان به شناسایی چالش های تهدید کننده محیط زیست ایران و آشنایی مردم با آنها، جلب توجه رسانه ها و برنامه ریزان و سیاستگذاران به موضوع تاب آوری زیست محیطی شهرهای ایران اشاره کرد. شاخص ها و تعاریفی تحت عنوان شهرهای پایدار، شهرهای شکوفا، شهرهای تاب آور، شهرهای سازگار با محیط زیست و شهرهایی که بتوان به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و به جهات و ابعاد مختلف توسعه پایدار، شهرهای قابل زیست باشد، امروز بسیار مورد توجه است. بر این اساس نمی توان مدیریت شهری را بدون توجه به مبحث تغییر اقلیم در نظر گرفت زیرا یکی از مولفه های مهم شهرهای پایدار توجه به موضوع تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم و برنامه های مدیریت شهری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همچنین سازگاری و تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و تاثیر این موضوعات بر منابع آب و مدیریت منابع آب است. به طور کلی تاب‌آوری محیط‌زیستی شهرها به عنوان توانایی و آمادگی شهرها برای پاسخ‌گویی به مسائل مختلف محیط‌زیستی، بحران و چالش‌ها گفته می‌شود. این که مثلا شهر تهران چقدر توانایی مقاومت در مقابل تنش آبی یا آلودگی هوا را دارد. همان‌طور که گفته شد، امروز وقتی پای تاب‌آوری محیط‌زیستی شهرها به میان می‌آید، تغییر اقلیم، آلودگی هوا، گرم شدن هوا، ریزگرد و مسئله تامین آب شرب در صدر این مسائل قرار دارند.

بر همین اساس نخستین همایش ملی در این زمینه با محورهای،رابطه طراحی شهری و تاب آوری، رابطه مسائل محیط زیستی و تاب آوری، چالش های زیست محیطی توسعه کلان شهرها، تغییر اقلیم و تاب آوری زیست محیطی، گرم شدن زمین و آثار محیط زیستی آن، چشم انداز تاریخی تاب آوری شهرها، نمونه های تاریخی تاب آوری شهرها در اقلیم ایران، نمونه های تاریخی تاب آوری شهرها در اقلیم جهان و تغییر اقلیم در چشم انداز تاریخ برگذار می‌شود.

از دیگر محورهای این همایش می‌توان به آموزش و عمومی سازی مفهوم تاب آوری، تاب آوری زیست محیطی در اسناد کلان ملی و بین المللی و تاب آوری زیست محیطی، آسیب های اجتماعی و مناسبات منطقه ای اشاره کرد. این همایش در روز 23 آبان ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه این همایش به آدرس و تلفن زیر مراجعه کنند؛ تهـران، خيـابـان کريم‌خـان زنـد، نبـش خيابـان عضدی(آبان) شمالی، سـاختمـان دانـشـگاه عـلامه طبـاطبـايی- طبقـه دوم- اتـاق 225

تـلفکـس:81032251

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا