تصاویر فیس بوک زنده می شوند

در دنیای فیلم های هری پاتر تصاویر و پرتره های افراد، تنها به صورت بی حرکت و غیر قابل تغییر نبوده و آن ها می توانستند لبخند زده، نفس کشیده و پلک بزنند و نگاهشان به حالت شیطنت و شرارت تغییر حالت دهد. این موضوع الهام بخش طراحان گرافیکی فیس بوک شده است تا به این ترتیب تصاویر پروفایل افراد دارای ویژگی های فوق شوند.

در این فناوری جدید، کاربران تنها باید یک تصویر از صورت خود را وارد پروفایل کرده و برنامه طراحی شده با ایجاد پویا نمایی روی این تصویر، آن ها را در شرایط مختلف شادی، اندوه، خشم و …. نمایش می دهد.

در این فناوری جدید، کاربران تنها باید یک تصویر از صورت خود را وارد پروفایل کرده و برنامه طراحی شده با ایجاد پویا نمایی روی این تصویر، شما را در شرایط مختلف شادی، اندوه، خشم و …. نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که این تصاویر به صورت گیف (gif) های ساده نبوده و نقشه ترسیم حالت های صورت کاربران به گونه ای است که به هیچ عنوان پیش از این شاهد آن نبوده اید.

تاثیر این نوع تصاویر گاهی عجیب و شگفت انگیز است اما در مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران فیس بوک مشخص شد که دست کم نیمی از شرکت کنندگانی که با این تصاویر مواجه شدند، آن ها را واقعی دانستند. در حقیقت به گفته تیم سازنده این فناوری، تصاویر پروفایل افراد قابلیت واکنش نشان دادن دارند.

برای نشان دادن تغییرات و واکنش های صورت افراد، از پایه های اصلی صورت یک فرد دیگر به عنوان مدل استفاده شده است. این فرد لزوما نباید هم جنس یا شبیه فرد صاحب پروفایل بوده و تنها واکنش های صورت وی در مواجهه با حالات مختلف، ثبت شده و به صورت انیمیشن در آمده اند.

البته این فناوری دارای برخی نواقص هم هست زیرا برای مثال برخی افراد به نوعی لبخند می زنند که دندان هایشان دیده می شود و برخی دیگر دندان های خود را در هنگام خنده نشان نمی دهند. از سوی دیگر نوع دندان ها و رنگ آن ها نیز در این فناوری برای همه افراد یکسان است که به نوبه خود یک نقیصه محسوب می شود. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که کامپیوتر قادر نیست بر اساس یک تصویر اطلاعاتی از قبیل رنگ و نوع دندان های افراد را تشخیص دهد.

این فناوری در شرایط مختلف کاربرد داشته و برای مثال اگر کسی گزینه دوست داشتن را کلیک کند، تصویر فرد صاحب پروفایل لبخند خواهد زد.  البته به گفته کارشناسان و طراحان این سیستم، فناوری فوق در ابتدای مسیر خود بوده و به تدریج پیشرفت خواهد کرد. این فناوری در کنفرانس اخیر گرافیک کامپیوتری و تکنیک های واکنشی (Computer Graphics and Interactive Techniques) که در شهر بانگوک برگزار شد ارائه کردند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا