استارت‌‌‌آپ‌های یک میلیون دلاری در ایران

بر این اساس تاکسی آنلاین اسنپ با نزدیک شدن به ارزش تقریبی ۱۳۰۰ میلیارد تومان در صدر فهرست با ارزش ترین استارتاپهای ایرانی قرار گرفته است. این مجموعه دارای  ۷ میلیون کاربر فعال، ۷۰۰ هزار سفر در روز و۱۵۰هزار راننده تحت پوشش است. این مجموعه از افراد وابسته باعث فروش روزانه حدود ۱.۲ میلیارد می‌شوند، که  حداقل ۶۰۰ میلیون تومان آن سود خالص است. با ادامه این روند سود سالیانه اسنپ از 200 میلیارد تومان بیشتر می‌شود. برای محاسبه سود خالص باید میزان مالیات حدود 50 میلیارد تومانی را از این سود کم کنیم که در این صورت سود خالص اولین تاکسی آنلاین ایرانی را به 150 میلیارد تومان در سال می‌رساند.

بعد از اسنپ دیجی کالا با سودای رقابت با آمازون در خاورمیانه ایستاده است. تفاوت دیجی کالا و اسنپ این است که دیجی کالا هزینه انسانی و البته کاربر بیشتری دارد.دیجی کالا موفق شده در این سال‌های 80 درصد بازار خرده فروشی کشور را در دست بگیرد. این میزان فروش بر 2000 میلیارد تومان بالغ می‌شود که 120میلیارد تومان سود خالص را در پی دارد. بر همین اساس می‌توان ارزش دیجی کالا را 1100 میلیارد تومان تخمین زد. دیگر رقیب دیجی کالا یعنی بامیلیو با این مجموعه فاصله زیادی دارد و تنها 200 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

بقیه استارت‌آپ‌های ایرانی هنوز از مرز 1000 میلیارد عبور نکرده‌اند. در صدر استارت‌آپ‌های زیر 1000 میلیارد کافه بازار با ارزشی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان قرار دارد. با توجه به رشد ۳۰ درصدی ارزش پولی بازار اپلیکیشن های مبادله شده بر بستر کافه بازار،سود این مجموعه حدود۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که پس از کسر مالیات این عدد به ۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.بر این اساس حداقل ارزش کافه بازار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

بعد از کافه بازار دیگر تاکسی آنلاین فعال ایرانی یعنی تپسی قرار گرفته است، که از نظر ارزش با رقیب اصلی خود یعنی اسنپ فاصله ی زیادی دارد. فروش ۲۵ درصد از سهام تپسی به بانک ملی باعث افزایش ارزش حدود 80 میلیارد تومانی مجموعه شد و تپسی به ارزشی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. کارپینو دیگر مجموعه ی فعال در زمینه ی تاکسیرانی الکترونیک هم ارزشی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان داشته و به دنبال رقبای خود در حال حرکت است.

 

آپارات ،با ارزشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا سودسالانه حدود ۱۲ میلیارد تومان خالص دریافت دارای ارزش 120 میلیارد تومانی است.  در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز رقبای سرسختی همچون صبا ویژن، آی نتورک و کلیک یاب حضور دارند که حداقل ارزش هر کدام ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.در حوزه فینتک ها زرین پال با حدود یک میلیارد تومان تراکنش در روز،روزانه حداقل ۱۰ میلیون، ماهانه بیش از ۳۰۰ میلون و سالانه ۳.۶ میلیارد تومان درآمد داشته و با توجه به پرسنل ۳۰ نفری حدود یک میلیار تومان هزینه سالانه و نهایتا بیش از ۲.۵ میلیارد درآمد سالانه  دارد که برابر با ارزشی در حدود ۲۵ میلیارد تومان است.

با توجه به این که استارتاپ های ذکر شده بخش کوچکی از مجموعه استارتاپ های فعال در ایران هستند و با در نظر گرفتن  رشد این روزها،به زودی می توان شاهد یک میلیارد دلاری شدن استارتاپ های ایرانی بود.

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا