مجهز شدن جنگنده های جنگی به سلاح لیزری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،لاکهید مارتین به آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا کمک می‌کند تا سیستم‌های سلاح لیزری با انرژی بالا تولید کرده و توسعه دهند.

آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده(AFRL) در یک حرکتی که می‌تواند جنگ‌های هوایی را متحول کند، قراردادی معادل 26.3 میلیون دلار را برای طراحی، توسعه و تولید یک سلاح لیزری قدرتمند با شرکت "لاکهید مارتین" منعقد کرده است.

AFRL می‌خواهد آن را تا سال 2021 روی یک جت جنگی تاکتیکی نصب و آزمایش کند.سلاح جدید تست بخشی از برنامه "تثبیت لیزر پر انرژی دفاع از خود" (SHiELD) است که به منظور توسعه سیستم‌های لیزر هوابرد طراحی شده است.

سلاح لیزری جنگنده چیز جدیدی نیست. اولین لیزرهای آزمایشی که در هواپیما نصب شده‌اند، به آغاز برنامه دفاع استراتژیک ایالات متحده آمریکا در دهه 1980 باز می‌گردند، اما تولید سلاح‌های عملیاتی دشوار است.

تلاش‌های قبلی باعث شد که سلاح‌های لیزر شیمیایی به اندازه‌ای بزرگ باشند که باید در هواپیمای 747 نصب می‌شدند اما توسعه لیزرهای فیبر نوری حالت جامد، این حوزه را متحول کرد.

اوایل سال جاری، سیستم زمینی ATHENA تولیدی شرکت لاکهید مارتین، پنج پهپاد با طول 3 متر را با متمرکز کردن اشعه لیزر شتاب دهنده 30 کیلووات خود سوزانده و ساقط کرد.

این لیزرهای جمع و جور شامل ماژول‌های فیبر لیزری هستند که دارای یک عنصر کمیاب خاکی مانند اربیوم، یتربیم یا نئودیمیم است. فیبرهای نوری انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین لیزر می‌تواند هزاران متر طول داشته باشد، در حالیکه فضای بسیار کمی اشغال می‌کند.

فناوری‌های این سیستم جدید برای تولید یک سیستم لیزر جمع و جور و با کارایی بالا طراحی شده‌اند که اندازه، وزن و قدرت‌های متفاوتی را که برای یک هواپیمای جنگی مورد نیاز است، فراهم می‌آورد.

دکتر راب افضل، عضو ارشد سیستم‌های سلاح لیزری در لاکهید مارتین می‌گوید: در اوایل امسال، ما یک لیزر کلاس 60 کیلو وات را برای نصب بر روی یک نفربر زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا نصب کردیم. این یک چالش کاملا جدید و متفاوت برای تعبیه یک سیستم لیزر در یک پلتفرم کوچک‌تر، یعنی جت‌های جنگنده است.

وی افزود: هیجان انگیز است که این فناوری را به اندازه کافی کامل کنیم تا بتواند در یک هواپیما جای بگیرد. توسعه سیستم‌های لیزر انرژی بالا مانند SHIELD نشان می‌دهد فناوری‌های سیستم‌های سلاح لیزری در حال پیوستن به واقعیت هستند. این فناوری‌ها آماده تولید، تست و راه‌اندازی در هواپیما، وسایل نقلیه زمینی و کشتی‌ها هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا