برنج تراریخته وطنی سالم است؟

به گزارش سیناپرس و به نقل از پایگاه بیوتکنولوژی ایران، بهادر حاجی محمدی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «ایران به عنوان اولین کشور دارنده دانش فنی تولید برنج تراریخته طارم مولایی شناخته شده و صدور مجوز تولید این برنج با احراز سلامت این محصول در مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا انجام خواهد شد».

فاز اول طرح پیش از این به پایان رسیده و نتایج آن به وزارت بهداشت ارائه شده است.

در این فاز شاخص هایی نظیر علایم رفتاری و حرکتی، پارامتر های سلامت عمومی، ویژگی های مورفولوژیک و مورفومتریک، نرخ رشد، نرخ مرگ و میر، نرخ بروز تومور و … اندازه گیری شد.

بر اساس نتایج منتشر شده هیچگونه اثر سوء و نامطلوب و هیچ عارضه ای روی سلامت حیوانات تغذیه شده با برنج تراریخته دیده نشد. در پژوهش فاز نخست طی دوره ای ۹۰ روزه، مجموعا ۱۲۰ موش صحرایی در سه گروه مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند. ۲۰ موش ماده و ۲۰ موش صحرایی نر به عنوان گروه شاهد با برنج غیرتراریخته و به همین تعداد موش‌های ماده و نر به عنوان گروه آزمون با برنج تراریخته ایرانی و به همین تعداد نیز با جیره غذایی بدون برنج تغذیه شده اند که بررسی دقیق تمامی نمونه ها در ابتدا، دوره های یک هفته ای و پایان طرح نشان داد مصرف برنج تراریخته هیچگونه عوارض و اثر سوئی بر سلامت ندارد.

با این حال بسیاری از اثرات سوء احتمالی چنین محصولاتی ممکن است در بازه‌های زمانی طولانی مدت مشخص شود. به همین دلیل است که بسیاری از مطالعات مشابه انجام شده در مناطق دیگر جهان در بازه‌های زمانی طولانی‌تر انجام شده‌اند.

قرار است در فاز دوم روی نمونه های گرفته شده از موش‌های صحرایی به ویژه نمونه های خون که بازتاب دقیق تری از وضعیت سلامت بدن نشان می دهد، مطالعات مولکولی کاملتری انجام شود و به طور ویژه وجود احتمالی قطعات ژن تراریختگی در خون حیوانات بررسی می شود.

یکی دیگر از فاکتورهای مورد بررسی در سلامت محصولات تراریخته میزان تاثیرگذاری آن بر بروز و نرخ جهش‌های ناخواسته ژنتیکی است، که آن هم نیازمند زمان طولانی‌تر بررسی برای مقایسه تفاوت‌ در نرخ بروز این جهش‌ها است.همچنین این موضوع نیازمند تهیه یک نقشه اولیه ژنی از موجودات مورد بررسی به جهت مقایسه است. هرچند مشخص نیست آیا خود محصول برای بررسی بروز جهش‌های ناخواسته و خطرناک در حین فرآیند دست‌ورزی ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفته است یا نه.

نکته مهم دیگر در بررسی این محصولات در دسترس قرار گرفتن محصول توسط مراجع مستقل علمی برای آزمایش است و معلومنیست آیا محققان مستقل دیگر می‌توانند این محصول را برای انواع دیگر آزمایشات در اختیار بگیرند یا نه.

 

گزارش:غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا