اطلاعات ویکی پدیا چگونه تولید می شود؟

دنیای شگفت انگیز ویکی پدیا را دیگر نمی توان دنیایی مرموز و ناشناخته محسوب کرد زیرا به تازگی تیمی از پژوهشگران در پی مطالعات 10 ساله خود روی این دایره المعارف آزاد و آنلاین، موفق به بررسی جوانب مختلف ویکی پدیا شدند.

روند رهبری مشخصی شکل گیری مطالب ویکی پدیا وجود دارد که به صورت یک چرخه مشاهده می شود. این چرخه توسط گروهی از افراد تشکیل می شود که محتوای ویکی پدیا را با تلاش بسیار و ساعت ها کار تولید می کنند.  این دستور کار توسط افراد فوق شکل گرفته است و آن ها با انگیزه های مختلفی مانند حس ماموریت، وابستگی به جنبش های سیاسی یا مذهبی، هدایت شده و به تولید محتوا می پردازند.

 در این مطالعات سورین آدام متی (Sorin Adam Matei)، استاد دانشگاه دانشکده ارتباطات بری بران دانشگاه دانشگاه پردو، و بریان بریت (Brian Britt)، استاد دانشگاه روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی و فارغ التحصیل دانشگاه پوردو، به دنبال تعریف دقیق نحوه تولید محتوا و شناسائی افرادی بودند که محتوای زیادی را در ویکی پدیا ارائه می کردند. اعضای این تیم پژوهشی برای یک دوره زمانی ده ساله بین سال های 2001 تا 2010 به تمامی ویرایش ها و مقالات و مطالب ارائه شده در ویکی پدیا دسترسی داشتند.

سورین آدام متی در این رابطه گفت: «ما در مطالعات خود دریافتیم که روند رهبری مشخصی در این دانشنامه وجود دارد که به صورت یک چرخه مشاهده می شود. این چرخه توسط گروهی از افراد تشکیل می شود که محتوای ویکی پدیا را با تلاش بسیار و ساعت ها کار تولید می کنند.  این دستور کار توسط افراد فوق شکل گرفته است و آن ها با انگیزه های مختلفی مانند حس ماموریت، وابستگی به جنبش های سیاسی یا مذهبی، هدایت شده و به تولید محتوا می پردازند.»

به گفته این پژوهشگران، یک درصد از نویسندگان فعال در ویکی پدیا، بیش از 80 درصد از ویرایش ها و افزودن مطالب جدید را انجام می دهند. از سوی دیگر مطالعه این نسبت مشارکت نشان می دهد که افراد فوق و نویسندگان و ویرایشگران ویکی پدیا به طور متناوب در دوره های زمانی جای خود را با دیگران تعویض می کنند.

در حقیقت این مشارکت مانند مسابقات دوچرخه سواری تور دو فرانس یا دو میدانی با مشارکت افراد مختلفی است زیرا در یک بازه زمانی، گروه خاصی این پرچمداری را بر عهده گرفته و سپس جای خود را با گروه دیگری تعویض می کنند.

بر اساس این مطالعات، احساس ارائه اطلاعات در سطح جهانی و این ایده که آن ها در حال شکل دادن اطلاعات جهانی هستند به این نویسندگان احساس خوشایند و مثبتی داده و انگیزه مهمی برای آن ها محسوب می شود. این پژوهشگران نتایج مطالعات خود را در قالب یک کتاب به رشته تحریر در اورده اند و بر اساس آن به این نتیجه رسیده اند که نوع مشارکت و همکاری نویسندگان ویکی پدیا، مانند هیچ یک از سازمان های دیگر بشری نیست. ویکی پدیا بر اساس یک روند تکاملی کاملا واضح از یک تشکیلات نوپا به یک مجموعه بزرگ تبدیل شده و  در نهایت امروزه از آن به عنوان یکی از مراکز اصلی اطلاعاتی مردم جهان یاد می شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا