زنان نقشی بی بدیل در فیزیک پزشکی دارند

به گزارش سیناپرس به نقل ا ایرنا، سید ربیع مهدوی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی فیزیک پزشکی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 'نگرش همه جانبه به بیماران و پرتوکاران زن در پرتو پزشکی' را شعار امسال روز جهانی فیزیک پزشکی عنوان کرد.

مهدوی افزود: شاهد حضور پررنگ بانوان در بکارگیری علم و دانش فیزیک در عرصه های مختلف پزشکی اعم از تشخیص و درمان بیماری ها خصوصا سرطان ها هستیم.
مهدوی گفت: فعالیت زنان ایرانی متخصص فیزیک پزشکی در عرصه آموزش، پژوهش و بالین، سبب افتخار کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنانش رادیوتراپی را روشی برای درمان برخی بیماری ها از جمله انواع سرطان اعلام کرد و گفت: برای درمان حدود 50 درصد سرطان ها نیاز به رادیوتراپی است.
مهدوی افزود: عمده اشعه ای که برای درمان مبتلایان به سرطان تاثیر دارد، ایکس، گاما و پرتوهای ذره ای مانند پروتون و الکترون است.
وی گفت: تشخیص بیش از 90 درصد سرطان ها با استفاده از مواد پرتویی ایکس، رادیولوژی و سی تی اسکن انجام می شود.
مهدوی تاکید کرد که استفاده از اشعه ها برای درمان و تشخیص برخی از بیماری استفاده می شود و این کار باید با دقت بالایی صورت گیرد تا مشکلات جدیدی برای بیماران به وجود نیاید.
وی ادامه داد که بسیاری از بزرگ ترین اختراعات پزشکی شامل فناوری هایی مانند پرتو ایکس، امواج فراصوت ، شتاب دهنده ذرات و پرتودرمانی مرهون تلاش و تحقیق فیزیکدانان در حوزه پزشکی است.
رییس انجمن فیزیک پزشکی همچنین همکاری بین متخصصان فیزیک پزشکی و سایر تخصص های پزشکی در عرصه تحقیق و بالین را موجب تحول در تجهیزات دانست.
هفتم نوامبر مصادف با 16 آبان به دلیل ۱۵۰ سالگی تولد ماری کوری دانشمند لهستانی به نام روز جهانی فیزیک پزشکی نامگذاری شده است و هر ساله در این روز در گوشه کنار جهان در مراکز علمی و دانشگاهی و مقر آژانس انرژی اتمی مراسم یادبود وی برگزار می شود.