گامی مهم در مبارزه با سرطان تهاجمی پانکراس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، فعالیت ضد توموری جذابی در کلاسی از ترکیبات دارویی طبیعی موسوم به «سیکلیک دپسی پپتیدها» کشف شده است که ساختار چالش برانگیزی دارند و بررسی آنها مشکل است. محققی چینی نشان داده است که شکلی سنتتیک از خانواده سیکلیک دپسی پپتیدها در کشتن سلول های بنیادی سرطان پانکراس بسیار امیدوار کننده است.

تقریبا همه سرطان های پانکراس یکدست و تهدید کننده حیات، از سلول های بنیادی پانکراسی منشا می گیرند. این سلول های بنیادی سرطانی موجب تهاجمی تر شدن هرچه بیشتر این سرطان می شوند و تاکنون درمان موثری برای آنها نبوده است.

یکی از ترکیبات بسیار امیدوار کننده در مبارزه با این سرطان، سیکلیک دپسی پپتیدهای طبیعی هستند که آنها را می توان درون تعدادی از موجودات مانند باکتری ها، قارچ ها و موجودات دریایی مشاهده کرد و فعالیت های زیستی مانند فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

اما این مواد بسیار نادر بوده و به سختی در مقادیر مناسب جداسازی می شوند و سنتز آنها نیز به دلیل ساختار شیمیایی پیچیده آن ها بسیار مشکل است و دقیقا هم مشخص نیست که کدام بخش از مولکول اثرات درمانی دارد.

تیمی از محققان چینی در دانشگاه نانکای چین سعی در سنتز سیکلیک دپسی پپتیدها با استفاده از یک روش بسیار فنی داشتند و در نهایت توانستند با ۱۵ مرحله خطی سنتزی، شکل سنتتیک این پپتید موسوم به BE-۴۳۵۴۷A۲  را سنتز کنند.

با این روش آنها مقادیر بسیار زیادی (بیش از یک سوم گرم) از این ماده را به صورت خالص تولید کردند و اولین تست های آزمایشگاهی را برای بررسی اثرات ضد سرطانی آن انجام دادند.

نتایج تست ها نشان داد که فعالیت ضد سرطانی این ترکیب بسیار بهتر از داروهایی بوده است که تاکنون در مبارزه با سلول های بنیادی سرطان پانکراس مورد استفاده قرار گرفته بودند.

پپتید BE-۴۳۵۴۷A۲ درصد سلول های بنیادی سرطان پانکراسی را در مقایسه با کنترل ۲۱ برابر کاهش داد و مانع از فعالیت تومورزایی این سلول های بنیادی سرطانی شد.

همه تست های زیستی نشان داد که BE-۴۳۵۴۷A۲  می تواند به طور انتخابی فقط سلول های بنیادی سرطان پانکراس را حذف کند. سنتز موفقیت آمیز می تواند گام مهمی به سمت مبارزه با سرطان تهاجمی پانکراس باشد.