توسعه بازار دارویی در خدمت تولید

به گزارش ایسنا دکتر رسول دیناروند در مراسم افتتاح خط تولید کارخانه داروسازی بهستان تولید، ضمن بازدید از این کارخانه گفت: افرادی وجود داشتند که در صنعت داروسازی ایران موثر بودند. افرادی خوش نام که زحمات بسیاری در این زمینه کشیده‌اند. افرادی مانند مرحوم اکبریه و عبیدی که سرنوشت آنها را به سمتی برد که در صنعت داروسازی کشور موثر باشند.

دیناروند افزود: مرحوم عبیدی که در گذشته یک کارخانه داروسازی تاسیس کرده بود در حال حاضر در دنیا نیست اما کارخانه‌ او پابرجاست. فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری در تولید سرمایه‌گذاری دائمی و ابدی است و جابه جا نمی‌شود، ممکن است افراد از بین بروند اما نام آنها باقی می‌ماند.

وی با اشاره به تعداد کارکنان شرکت داروسازی بهستان گفت: در حال حاضر تعدادکارکنان اینجا 70 نفر است اما مطمئنا در سال‌های بعد این میزان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. برای هر کسی که در این حوزه کار کند تولید کند و اشتغال ایجاد کند این کارها حتما باقیات و صالحات خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشور ما بیش از شعار به تلاش نیاز دارد اظهار کرد: ما باید با تلاش خودمان این کشور را بسازیم.

زیرساخت نیروی انسانی در کشور وجود دارد و می‌توانیم از آنها استفاده کرده تا در صنعت داروسازی در منطقه پیشگام شویم.

دیناروند با بیان اینکه این کارخانه کوچک است اما ظرفیت توسعه دارد و می‌تواند استانداردهای ملی و بین‌المللی را رعایت کند گفت: ما حتما از چنین ایده‌هایی حمایت می‌کنیم چرا که به نفع صنعت داروسازی ما هستند. اینگونه نیست که فقط از شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی و دولتی حمایت کنیم، بلکه سیاست دولت توسعه بخش خصوصی است و سیاست‌های دولت در اختیار این تلاش‌هاست.

وی با بیان اینکه ما پشتیبان این تلاش‌ها هستیم اظهار کرد در حال حاضر در یک بزنگاه مهم تاریخی قرار داریم اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تفاهم بین‌المللی بین ایران و کشورهایی که متخاصم بودند برقرار شود و تحریم‌ها برداشته شود یک فرصت بین‌المللی هم برای شرکت‌های ایرانی و هم برای شرکت‌های بین‌المللی ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر لزوم بهره‌مند شدن از این فرصت‌ها گفت: ما واقعا در برخی زمینه‌های علمی پیشتاز هستیم و دستاوردهای فناورانه ما بسیار بالاست و همه این‌ها در حالی است که تحریم‌ها علیه ما وجود دارد. با این حال امیدواریم که اگر این فرصت تفاهم ایجاد شود بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

 

توسعه بازار دارویی در خدمت تولید

دیناروند با اشاره به محدود بودن بازار داروسازی کشور گفت: بازار دارویی ما حدود چهار میلیارد دلار است یعنی سرانه هرنفر ایرانی حدود 53 دلار بوده که عدد پایینی است اما امکان توسعه این بازار وجود دارد. چرا که سیاست های دولت در عرصه حمایت از تولید است و توسعه بازار ما در خدمت تولید است.

دیناروند به اشاره به استفاده از روش قیمت‌گذاری مقایسه‌ای برای حمایت از شرکت‌های تولید دارو و گفت: در حال حاضر درباره داروهای خارجی روش ما مبتنی بر قیمت‌های تمام شده است، اما برای شرکت‌های داخلی که دارو تولید می‌کنند این روش‌ را به کار نمی‌گیریم و از روش قیمت‌گذاری مقایسه‌ای استفاده می‌کنیم تا آسیبی به آنها وارد نشود.

وی همچنین افزود: برای داروهایی که اولین بار در ایران تولید شوند امکان یک دوره انحصار را جهت حمایت از نوع آوری،‌ فناوری و تولید در نظر خواهیم گرفت. از طرف دیگر سیاست‌های حمایتی دولت از بیماران هم به طور جدی وجود دارد.

دیناروند با اشاره به پوشش بیمه ای 9 میلیون ایرانی فاقد بیمه در سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا همه مردم ایران بیمه هستند و دسترسی مردم به خدمات دارویی و درمانی وجود دارد به طوری که در سال گذشته به مبلغ دو هزار میلیارد تومان از داروهای گران قیمت حمایت کردیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا