تاثیر قرص رقیق کننده خون بر کاهش خطر ابتلا به سرطان

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، وارفارین یک قرص رقیق کننده خون ارزان قیمت است که معمولا برای بیمارانی که رگ های پای آنها مستعد تشکیل لخته خونی است و بیماران مبتلا به ضربان قلب غیر طبیعی به نام فیبریلاسیون دهلیزی تجویز می شود.

اکنون محققان نروژی می گویند که این قرص می تواند از ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان های پروستات، ریه و سینه پیشگیری کند.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، این قرص خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می دهد اما تنها در افرادی که وارفارین را به دلیل ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مصرف می کنند.
این مطالعه نشان داد: بزرگسالانی که وارفارین مصرف می کردند در قیاس با آنهایی که این دارو را مصرف نمی کردند کمتر به سرطان مبتلا شدند.
الگوهای تجربی سرطان نشان دادند که وارفارین موجب مسدود کردن گیرنده ای به نام AXL در سلول های تومور می شود که این موضوع می تواند علت پیشگیری از ابتلا به سرطان را توسط این دارو نشان دهد.
با این حال محققان هشدار دادند که این مطالعه نظری است و از داده های بیش از 1.25 میلیون فرد 50 ساله و مسن تر که در ثبت نام های ملی نروژ شرکت کرده اند، استفاده می کند و نمی تواند یک ارتباط علت و معلولی را ثابت کند.
آنها تاکید کردند این مطالعه نشان نمی دهد که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان باید وارفارین تجویز کرد. هیچ کس نمی تواند این دارو را به عنوان راهکاری برای پیشگیری از سرطان مصرف کند.
محققان تاکید کردند: استفاده از یک رژیم غذایی سالم و ورزش نسبت به مصرف وارفارین، روش های بهتری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان هستند.
این گزارش در شماره 6 نوامبر (14 آبان) مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا