قدیمی ترین شیئ کیهان چیست؟

تلسکوپ میلیمتری بزرگ (LMT) به طور مشترک توسط محققان دانشگاه ماساچوست امهرست و موسسه ملی اخترفیزیک مکزیک اداره می شود. بررسی اشیاء بسیار دوردست، یکی از توانایی های منحصربفرد این تلسکوپ قدرتمند محسوب می شود.

ستاره شناسان با استفاده از LMT موفق به کشف دومین کهکشان بسیار دوردست شدند که در یک میلیارد سال نخست پس از انفجار بزرگ (Big Bang) متولد شد.

این کهکشان نخستین بار توسط تلسکوپ فضایی هرشل رصد شد؛ اما با این تلسکوپ ها تنها می توان تصاویر تار و مبهمی از این کهکشان های بسیار دوردست تهیه کرد. اطلاعات بدست آمده از تلسکوپ هرشل در اختیار محققان تلسکوپ LMT قرار داده شد، چراکه این تلسکوپ، بهترین گزینه برای تأیید وجود این کهکشان بود.  

مین یون (Min Yun) از محققان دانشگاه ماساچوست امهرست تأکید کرد: این قدیمی ترین شیئ کائنات است که توسط تلسکوپ LMT کشف شده است. درحال حاضر، تنها یک شیئ قدیمی تر و بسیار دورتر از نمونه تازه شناسایی شده، در کائنات وجود دارد.

دومین کهکشان بسیار دوردست در کائنات، در یک میلیارد سال نخست پس از انفجار بزرگ (Big Bang) متولد شد

یون افزود: انفجار بزرگ 13.7 میلیارد سال قبل رخ داد، و این کهکشان در یک میلیارد سال نخست پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است؛ این مسأله از آن جهت قابل توجه است که جهان در آن مقطع کاملا یونیزه بود و بقدری داغ و یکنواخت بود که امکان شکل گیری چیزی در 400 میلیون سال نخست وجود نداشت. حدس ما این است که نخستین ستارگان، کهکشان ها و سیاهچاله ها در طول یک میلیارد سال نخست (پس از انفجار بزرگ) شکل گرفته اند و این شیئ تازه کشف شده نیز جزو یکی از نخستین کهکشان ها محسوب می شود.

وی گفت: این نتایج حیرت آور نیستند، زیرا تلسکوپ میلیمتری بزرگ (LMT) برای همین کار ساخته شده است. اما باید به این نکته توجه داشت که مطالعه کهکشان های فوق درخشان ستاره ساز با استفاده از تلسکوپ های نوری متداول مثل تلسکوپ فضایی هابل، بسیار دشوار است، زیرا آنها توسط گرد و غبار پوشیده شده اند.

مشخص کردن پدیده انتقال به سرخ (redshift) یک کهکشان با امواج میلیمتری، نتیجه برجسته ای است که با استفاده از تلسکوپ LMT بدست آمده است. این تلسکوپ در طول موج های رادیویی- میلیمتری، به گرد و غبار اطراف کهکشان نفوذ می کند.

تلسکوپ LMT در ارتفاع 15 هزار پایی برفراز کوه آتشفشانی خاموشی در ایالت مرکزی پوئبلا (Puebla) در مکزیک واقع شده است. جمع آوری داده با استفاده از تلسکوپ رادیویی طول موج میلیمتری 32 متری، سال 2011 آغاز شد.

با تکمیل شدن LMT تا زمستان 2018، این تلسکوپ به بزرگترین و حساس ترین ابزار تک دیافراگم در نوع خود در جهان تبدیل خواهد شد که می تواند برای شناسایی قدیمی ترین و دورترین اشیاء در کائنات مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا