امیدورام مردم دنیا به فراسوی ستاره‌های آسمان بنگرند.

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، زمانی که استیون جوانی 24 ساله بود، در دانشگاه کمبریج، دانشکده هال ترینیتی پایان‌نامه‌اش را در 119 صفحه ارائه کرد. عنوان پایان‌نامه «ویژگی‌های جهان‌های در حال انبساط» است و هاوکینگ در مقدمه آن وعده داده، برخی مفاهیم و پیامد‌های انبساط جهان را بررسی خواهد کرد. او در پایان‌نامه‌اش برخی نظریات اینشتین را نیز تصحیح می‌کند. این پایان‌نامه، 12بهمن 1344 مهر تائید خورده و او به عنوان دانش‌آموخته دکتری از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شده است. استیون هاوکینگ که از بیماری عصبی ـ حرکتی ای‌ال‌اس (ALS) رنج می‌برد، به هیچ عنوان قادر به حرکت نیست. با این حال، خود پایان‌نامه دکتری‌اش را امضا و دست‌نوشته‌ای ضمیمه آن کرده است که تاکید می‌کند این رساله، سند اصلی فارغ‌التحصیلی اوست.

پایان‌نامه دکتری هاوکینگ، مهم‌ترین سندی است که توانایی او را در حرفه‌اش به نمایش می‌گذارد و باعث شد آوازه شهرتش به عنوان دانشمندی نامدار در سراسر دنیا بپیچد.

زمان کوتاهی پس از ارائه رساله دکتری، کرسی استادی دانشگاه کمبریج به او اعطا شد و هنوز بر همان کرسی تکیه کرده است.

رساله او مانند تمام رساله‌های دکتری، پیش‌تر با پرداخت هزینه‌ای در اختیار دانشجویان و استادانی قرار می‌گرفت که به کتابخانه کمبریج مراجعه می‌کردند، اما بتازگی او تصمیم گرفته استفاده از رساله‌اش را به صورت آنلاین و در اختیار همگان به طور آزاد قرار دهد.

پروفسور هاوکینگ درباره انگیزه خود از این اقدام می‌گوید: گام‌های نسل جوان باید دنباله‌رو بزرگانی باشد که با تحقیقاتشان دنیا را تغییر دادند و به درک واقعی زندگی و جهان هستی رسیده‌اند. من نیز به عنوان یک محقق از یافته‌های اسحاق نیوتن، جیمز کلرک ماکسول و آلبرت اینشتین الهام گرفته‌ام و امیدوارم انتشار پایان‌نامه‌ام سبب شود، مردم دنیا به جای نگاه کردن به زیر پای خود، به فراسوی ستاره‌های آسمان بنگرند. او ادامه داده است: همه انسان‌ها باید به تحقیقات دانشمندان دسترسی آزاد داشته باشند و من نیز بسیار خوشحالم که از انتشار آزاد پایان‌نامه‌‍ام چنین استقبالی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا