گوگل ژنوم مردم جهان را ذخیره می کند

سیناپرس: با این ابتکارعمل جدید، موتور جستجوگر گوگل یک گام دیگر به بیمارستانها و دانشگاهها نزدیک می شود. گوگل عنوان Google Genomics را برای فناوری جدیدش برگزیده است.
به عقیده مهندسان این موتور جستجوگر، Google Genomics سیستم محاسبات ابری است که گرچه در ماه مارس معرفی شد اما در میان سایر نوآوریهای این شرکت از جمه مبارزه با سرطان با استفاده از نانوذرات گم شده بود. اکنون این سیستم محاسباتی پررنگ تر از هر زمان دیگری مورد بررس کارشناسان قرار می گیرد.
ابتکارعمل جدید گوگل این امکان را مهیا می کند تا ژنوم هزاران و در آینده ای نزدیک میلیونها تن در سراسر جهان مورد مقایسه قرار گیرد. بدین ترتیب می توان امیدوار بود در دهه آتی اکتشافات پزشکی بی سابقه ای با استفاده از این نوع ذخیره سازی صورت گیرد.
دیوید گلیزر از مهندسان نرم افزاری گوگل که هدایت این پروژه را بر عهده دارد می گوید: اگر در گذشته زیست شناسان در یک لحظه تنها می توانستند یک ژنوم را مورد بررسی قرار دهند اما از این پس امکان مطالعه میلیونها ژنوم را به طور همزمان خواهند داشت.
درحالی که برخی از منتقدان این پروژه معتقدند استفاده از این نوآوری پیچیدگیهای خاص خود را دارد اما انستیتو ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که 19 میلیون دلار به مدیران پروژه Google Genomics پرداخت می کند تا نسخه ای از اطلاعات ژنومیکی سرطان این انستیتو موسوم به Atlas به این سیستم محاسبات ابری منتقل شود.