استونی نمادی از کشورداری دیجیتال

برای درک بهتر یک کشور تمام دیجیتال ابتدا چند خط زیر را مرور کنید.

1- اگر شما شهروند استونی باشید در لحظه تولد یک کد دیجیتال ۱۱رقمی دریافت می کنید که تا پس از مرگ با اوشماهمراه است. این کد جایگزین کارت ملی، شناسنامه، کارت بانکی و دفترچه بیمه است.

2- اینترنت در این کشور رایگان ودردسترس همه است و شما به عنوان یک بیگانه وقتی وارد پایتخت استونی می شوید با پدیده‌ای عجیب را می بینید؛ اینترنت بی‌سیم مجانی‌ در سراسر شهر برای همه در دسترس است. جالب است بدانید این کشور در سال 1991 مستقل شد و در آن زمان فقط نیمی از مردم تلفن داشتند آن هم با دسترسی محدود!

3- در حالی که شما در جاهای دیگر جهان هنوز مجبور به امضای روی کاغذ هستید، در استونی امضای دیجیتال به اندازه امضا روی کاغذ ارزش دارد. پرکردن فرم‌های مالیاتی، بازکردن حساب بانکی، دریافت وام، یا حتی تأسیس شرکت کاملاً غیرحضوری و مبتنی بر هویت دیجیتال و با امضای الکترونیک است.

4- آخرین باری که پای صندوق های رای رفتید احتمالا ساعتها برای پر کردن تعرفه ها منتظر مانده اید. اما اگر در استونی بودید، نیازی به این کارها نبود، انجا رای گیری تماما دیجیتال است استونیایی‌ها اولین ملت دنیا بودند که در سال ۲۰۰۵ در انتخابات آنلاین شرکت کردند. وقتی خبرنگاری از رئیس‌جمهور سابق استونی پرسید در انتخابات کجا رأی خواهد داد، با تعجب گفت: در خانه، پای کامپیوتر! به کمک همان کد ۱۱ رقمی تقلب در این سیستم امکان ندارد.

5- در حالی که در بسیاری از کشورها فرار مالیاتی و زد و بند معضل بزرگی آن کد 11 رقمی مسئله مالیات را در استونی حل کرده است. در استونی همه چیز به کد یازده رقمی وصل است. پرد کردن فرم آنلاین مالیاتی در استونی ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. مشهور است که نخست‌وزیر سابق استونی اوراق مالیاتی‌اش را در فرودگاه در لپ‌تاپش پر کرد.

6- در ایران اگر به فکر ثبت شرکت بیفتید، حتما ابتدا تلاش هایتان را می کنید و بعد از خسته شدن به سراغ شرکت های ثبت شرکت!!! می روید. اما در استونی یک کارآفرین می‌تواند شرکت خود را بدون هرگونه کاغذبازی اداری و تنها از طریق کامپیوتر خود در خانه به ثبت برساند. رکورد ثبت شرکت در این سیستم ۱۸ دقیقه است.

7- در حالی که این روزها صف های طولانی در سفارت خانه ها برای گرفتنویزا و اقامت کشورهای دیگر دایر است، استونی اولین کشوری است که شهروندی الکترونیک را به مردم خارج از کشور ارائه داد. با ایده کشور بدون مرز حتی شهروندان دیگر کشورها نیز می‌توانند برای اقامت الکترونیک اقدام کنند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا