رکوردشکنی گرمایی سال 2017

براساس گزارش WMO، بعید به نظر می رسد که درجه حرارت در 9 ماه نخست سال جاری میلادی بالاتر از سال 2016 – در زمان وجود سیستم آب و هوایی قوی ال نینو (El Niño) – بوده باشد، اما قطعا بالاتر از سال های قبل از 2015 است.

پتری تالاس (Petteri Taalas) دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تأکید کرد: سه سال گذشته، همگی در صدر فهرست رکوردشکنی درجه حرارت قرار داشتند. این مسأله بخشی از روند گرم شدن درازمدت است؛ شاهد آب و هوای عجیبی شامل درجه حرارت 50 درجه سانتیگراد در آسیا، طوفان های رکوردشکن در کارائیب و اقیانوس اطلس، سیل های موسمی که زندگی میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داد، و خشکسالی بی وقفه در شرق آفریقا بودیم.

به گفته تالاس، مطالعات علمی دقیق تر در این حوزه انجام خواهند شد، اما آنچه کاملا واضح است، نشانه مشخص از تغییرات آب و هوایی است که درنتیجه افزایش غلظت گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی – از جمله سوخت های فسیلی و جنگل زدایی – است.

این افزایش اخیر در میانگین درجه حرارت جهانی، روند اخیر گرم شدن در سال های اخیر را تأیید و برخی ادعاها در زمینه "متوقف شدن" روند گرم شدن زمین را رد می کند.

این نتایج در نشست مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل متحد که هفته جاری و هفته آینده در بن (آلمان) برگزار می شود، ارائه خواهد شد. مذاکرات COP23 بر فرآیند جدیدی متمرکز خواهد بود که براساس آن و در قالب توصیه های علمی، کشورها تعهد می کنند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند.

امید چندانی به معکوس شدن روند گرم شدن زمین در کوتاه مدت وجود ندارد و انتظار می رود که این روند، دست کم تا 50 سال آینده ادامه داشته باشد

طبق برآوردها، تعهدات فعلی باعث گرم تر شدن 3 درجه سانتیگرادی جهان نسبت به دوره پیش از صنعتی شدن می شود. در این سطح، سطوح آب دریا افزایش یافته، موج گرمایی و خشکسالی مناطق بیشتری از جهان را درگیر می کند، و شاهد وقوع طوفان ها و سیل های شدید خواهیم بود.

ریچارد بتز (Richard Betts)، پژوهشگر تأثیرات آب و هوایی در مرکز Met Office Hadley گفت: انتظار داریم که کشورهای درحال توسعه به شدت تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرار بگیرند. وقوع سیل، تهدید جدی در جنوب آسیا خواهد بود که این مسأله ناشی از افزایش بارندگی و افزایش سطوح آب دریا است که درنتیجه، جمعیت بیشتری را در معرض خطر قرار خواهد داد.

مطالعه اخیر نشان می دهد که سطوح دی اکسید کربن در جو درحال حاضر بالاتر از میزان آن در 800 هزار سال است.

دانشمندان با نگرانی نسبت به گزارش WMO واکنش نشان داده و عنوان می کنند که این یافته ها موقت بوده و تنها ژانویه تا سپتامبر 2017 را دربر می گیرند.

تالاس در نشست بن تأکید کرد، امید چندانی ندارد که روند گرم شدن زمین در کوتاه مدت معکوس شود. انتظار می رود که این روند دست کم تا 50 سال آینده ادامه داشته باشد.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا