آیفون X در تست خراش و دراپ مردود شد؛

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،برای اولین بار آیفون X را تحت آزمایش خراش و سقوط قرار دادیم تا ببینیم این شیشه و فولاد ضدزنگ چه قدر تحمل دارد.

 دراپ تست آیفون X

اپل در دهمین سالگرد معرفی آیفون دستگاهی شیک با نمایشگر تقریباً لبه‌به‌لبه، پشت شیشه‌ای و قاب فلزی ضدزنگ عرضه کرد. مثل آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس، پشت شیشه‌ای این دستگاه امکان استفاده از قابلیت شارژ بیسیم را فراهم کرده، ولی این تغییر باعث شده هر دو طرف دستگاه در خطر شکستن قرار گیرد.

نکته‌ای که باید بدانید این است که آسیب دیدن آیفون X نه فقط از این نظر که هزینه بیشتری برای آن صرف کردید، بلکه چون تعمیر آن گران‌تر از سایر نسخه‌هاست، برایتان دردناک‌تر خواهد بود.

اگر مبلغ ۲۰۰ دلاری مربوط به AppleCare را پرداخت نکرده باشید، برای تعویض نمایشگر دستگاه باید ۲۷۹ دلار هزینه کنید. تعویض پشت شیشه‌ای آیفون هم ۵۵۰ دلار هزینه در بر دارد.

حالا آیا واقعاً باید نگران بود؟ برای این که پاسخ این سوال را دریابید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با هم یک جفت آیفون X را به شکل های مختلف مورد آزمایش قرار دهیم.

دراپ تست آیفون X /تست خراش گوشی

اکثر صفحه نمایش‌های آیفون مستعد خراش برداشتن است، ولی حالا با شیشه‌ای که در هر دو طرف دستگاه قرار داده شده، آیفون X پتانسیل بیشتری برای خط و خش دارد. این در حالی است که قاب فولادی ضدزنگ، در ظاهر و روی کاغذ باید از آلومینیوم مدل‌های قبلی مقاومت بیشتری داشته باشد.

در ابتدا سعی شد با استفاده از کلید روی دستگاه خط هایی روی آن ایجاد شود، چون کلید رایج‌ترین وسیله‌ای است که روی تلفن‌های هوشمند خراش می‌اندازد. در این آزمایش از هر دو مدل خاکستری فضایی و نقره‌ای استفاده شد تا تغییر رنگ دستگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

نویسنده و خبرنگار وب‌سایت CNET شخصا این آزمایش ها را انجام و نتایج این تست ها را در اختیار عموم قرار داده است. قسمتی از اظهارات این نویسنده به شرح زیر است:

چند بار با قدرت متوسط کلید را روی پشت هر دو دستگاه کشیدم، اما صدمه‌ای که قابل مشاهده باشد به دستگاه وارد نشد. این مسئله برای فریم فولادی هم صادق بود. ولی وقتی همین فشار را با سنباده به شیشه پشتی آیفون وارد کردم، خش‌ها خودشان را نشان دادند و میزان خش‌ها روی نسخه خاکستری فضایی اندکی بیشتر از نقره‌ای بود.

زمانی که تلفن‌ها را به سمت نمایشگر برگرداندم، متوجه شدم که در همان مدتی که آن‌ها را روی سرامیک قرار داده بودم و داشتم روی سطح پشتشان آزمایش می‌کردم، صفحه نمایش خط و خش‌های کوچکی برداشته است. اما در آزمایش اصلی، کلید اثر خاصی روی صفحه نداشت و سنباده هم به اندازه پشت دستگاه روی نمایشگر خش انداخت.

دراپ تست آیفون X / تست سقوط اول

سپس نسخه خاکستری فضایی آیفون X را برداشتم و به پیاده‌رو رفتم. پیاده‌رو را انتخاب کردم، چون خیلی از موبایل‌ها در همین فضا به زمین برخورد کرده و از بین می‌روند.

مثل تست سقوط آیفون ۸، آزمایش اول را از فاصله حدوداً یک متری یا تقریباً همان اندازه‌ای که اکثر جیب‌ها تا زمین دارند، انجام دادم.
دراپ تست آیفون X

اول پشت دستگاه با زمین برخورد کرد، ولی بعد از یک بار چرخیدن با نمایشگر روی زمین قرار گرفت. از همان نگاه اول معلوم بود که پشت دستگاه صدمه دیده است. سه گوشه از بدنه پشتی آیفون با شدت‌های مختلف آسیب دیده بود. کنار دوربین هم کمی خراش برداشته بود.

بیشترین آسیب به بخش پایین و راست دستگاه وارد شد. حتی به نظر می‌رسید که فولاد ضدزنگ این بخش هم کنده و خراب شده است. در گوشه بالا-راست یک شکاف کوچک و روی قاب آن جای ساییدگی دیده می‌شد. پایین-چپ دستگاه هم کمی فرو رفته بود.

بنابراین نتیجه آزمایش اول اصلاً خوب نبود.

دراپ تست آیفون X / تست سقوط دوم

این دفعه، آیفون را از همان فاصله (یک متر) اما با نمایشگر به زمین انداختم. دستگاه تقریباً مستقیم روی زمین فرود آمد و هیچ گردشی نداشت.
دراپ تست آیفون X

به راحتی می‌شد دید که ضربه باعث شده به صورت مورب تا پشت دستگاه شکافی عمیق‌تر ایجاد شود. به محض اینکه آیفون را برگرداندم شکستگی‌های جدید پایین نمایشگر را دیدم. بدترین آسیب به گوشه پایین-راست دستگاه وارد شده بود؛ یعنی از همان نقطه ای که اول به زمین برخورد کرد.

وقتی انگشتم را روی تورفتگی دایره‌ای آیفون کشیدم، خورده شیشه‌ها را زیر دستم حس کردم. شکاف‌هایی که در این بخش به وجود آمده بود به بخش صدمه دیده دیگری در سمت چپ دستگاه می‌رسید.

وقتی صفحه را خاموش کردم، متوجه ترک دیگری شدم که از پایین چپ تا تقریباً بالای دستگاه ایجاد شده بود. البته همه چیز هنوز درست کار می‌کرد، ولی آیفون کاملاً درب و داغان شده بود.

آیا دراپ تست آیفون X موفقیت‌آمیز بود؟

آیفون X احتمالاً می‌تواند از پس خط و خش‌های رایج روزمره بر بیاید، اما اگر برای دستگاه خود کیس نخریده‌اید، باید مواظب باشید از دستتان نیفتد. در این تست مشخص شد که تنها یک سقوط بد کافی است تا دستگاه شما را از شکل و شمایل بیاندازد. به نظر می‌رسد که حتی قاب فولادی آیفون X هم در مقابل آسیب مصون نیست.

اپل درباره نتایج این آزمایش گفت: «آیفون جدید طراحی شده تا بادوام باشد، اما ضدضربه نیست. این دستگاه از پس استفاده‌های معمولی کاربران بر می‌آید. آیفون X از بادوام‌ترین شیشه‌ای که تا به حال در تلفن‌های هوشمند به کار رفته ساخته شده و با ترکیب لایه یونیزه شده دوگانه ما ۵۰ درصد هم قوی‌تر شده است. استفاده از جوش لیزری، فولاد و مس هم به تقویت ساختار دستگاه کمک کرده است و فریم فولادی ضد حساسیت و رنگ ثابتی که با قرار گرفتن دور دستگاه به استحکام آیفون X کمک می‌کند، در واقع آلیاژی است با طراحی ویژه اپل که هم بادوام و هم خالص‌تر است. اگر کسی نگران افتادن آیفون و صدمه دیدن آن است، می‌تواند از کیس‌های بسیار زیبایی که برای حفاظت از دستگاه تولید شده استفاده کند».

به نظر شما آیفون X از آیفون‌های قبلی ضعیف‌تر است؟ جواب دادن به این سوال مشکل است، زیرا هیچ کدام از تست‌های ما علمی نبود، ولی با توجه به قیمت هنگفت این دستگاه و هزینه‌هایی که برای صدمات احتمالی آن باید بپردازید، ریسک سقوط دستگاه خیلی نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا