آمادگی نفتی‌ها برای دوران پسانفت

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از ذخایر نفت جهان و همچنین برخورداری از پایین‌ترین هزینه تولید، احتمالاً در سال‌های آینده به صادرات نفت به عنوان رکن اصلی رفاه‌شان متکی خواهند بود. اما بهبود فناوری خورشیدی به معنای آن است که بهره‌برداری از نور فراوان خورشید این منطقه به جای سوزاندن نفت و گاز طبیعی برای فعالیت نیروگاه‌های برق، مقرون به صرفه خواهد بود. این امر به آن‌ها اجازه خواهد داد صادرات بیشتری داشته باشند و درآمد خود را بالا ببرند.

 

چرا کشورهای نفت‌خیز به انرژی تجدیدپذیر روی آورده‌اند؟

به گفته «آدا پرنیسنی» از شرکت مشاوره A.T. Kearney، استفاده از برق در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور متوسط از سال ۲۰۰۰ به میزان شش درصد در سال رشد کرده است که تحت تأثیر رشد جمعیت و رشد صنایع انرژی‌بر بوده است. دولت‌ها به دنبال راه‌های مؤثرتری برای برآورد این تقاضای رو به رشد هستند و افزایش توان مالی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی و بادی را بخش بزرگ‌تری از سبد انرژی منطقه می‌سازد.

طبق گزارش «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس»، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ خاورمیانه و شمال آفریقا ۲۴.۱ گیگاوات ظرفیت بادی و خورشیدی داشته باشند که تقریباً شش برابر ۴.۲ گیگاواتی است که تا سال گذشته نصب شده بود. این میزان ظرفیت مستلزم ۲۷.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

رویکرد به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به متنوع کردن اقتصادهای آن‌ها نیز کمک خواهد کرد. عربستان سعودی تحت برنامه استراتژیک افق ۲۰۳۰ که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اعتبار خود را روی آن گرو گذاشته، به دنبال محدود کردن وابستگی خود به صادرات نفت است.

 

برنامه‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اقداماتی را برای بهره‌برداری از منابع سبز انرژی در پیش گرفته‌اند که به شرح زیر است:

*عربستان سعودی: بزرگترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۴۵ گیگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی احداث کند. این کشور تا سال ۲۰۲۳ قادر خواهد بود ۹.۵ گیگاوات یا حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید نیروی خود را از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند. وزارت انرژی عربستان سعودی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر را ظرف شش سال آینده هدف گرفته است.

*امارات متحده عربی: این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی خود را به حدود ۴۴ درصد افزایش دهد در حالی‌که گاز، زغال سنگ و انرژی هسته‌ای باقی این سبد را تشکیل خواهد داد. این کشور ۶۰۰ میلیارد درهم (۱۶۳ میلیارد دلار) برای متنوع کردن تأمین انرژی خود اختصاص داده است. امیرنشین دبی در ماه مارچ، فاز دوم پروژه‌ای که گفته می‌شود بزرگترین پارک خورشیدی جهان تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود را تکمیل کرد.

*کویت: وزارت برق و آب کویت سه برابر شدن تقاضای داخلی برای انرژی تا سال ۲۰۳۰ را پیش‌بینی کرده و تولید ۱۵ درصد از برق خود از طریق انرژی بادی و خورشیدی تا آن زمان را هدف گرفته است.

*قطر: بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان قصد دارد ۱.۸ گیگاوات یا ۱۶ درصد از تولید نیروی خود را تا سال ۲۰۲۰ از انرژی خورشیدی تأمین کند و این ظرفیت را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ گیگاوات افزایش دهد. این کشور در حال حاضر  پروژه‌های خورشیدی در مقیاس تولید برق ندارد.

*بحرین: کوچک‌ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بایستی ظرفیت تولید نیرو را شش درصد در سال افزایش دهد تا بتواند از عهده تأمین تقاضای رو به رشد بربیاید. بحرین سهم پنج درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق این کشور تا سال ۲۰۲۰ را هدف گرفته است.

*عمان: این کشور پروژه‌های خورشیدی متعددی در دست اجرا دارد که شامل برنامه‌ تشویق استفاده از پنل‌های خورشیدی سقفی است. شرکت آمریکایی «گلاس پوینت سولار» یک تأسیسات حرارتی-خورشیدی یک گیگاواتی برای تبدیل آب به بخار به منظور تزریق به میادین نفتی برای افزایش برداشت نفت احداث‌ می‌کند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا