تقویت کتاب سال دانشجویی به بهتر شدن وضعیت کتاب سال منجر خواهد شد

به گزارش ایسنا، در نشست خبری این جشنواره که روز دوشنبه (۱۵ آبان‌ماه) برگزار شد سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به نزدیک شدن به هفته کتاب گفت: جهاد دانشگاهی به واسطه فعالیت‌هایی که در نشر داده‌های علمی و انتشار کتاب و ایجاد پایگاه مدارک و اطلاعات علمی داشته توانسته نقش و سهم خوبی را در فضای نشر کشور داشته باشد و شاید به همین دلیل چند سالی است که به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب معرفی می‌شود. به لحاظ اساسنامه‌ای یکی از وظایف ما فراهم کردن امکان نشر داده‌های علمی در قالب کتاب و مقاله در نشریات علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی است.

او افزود: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و مرکز اطلاعات و داده‌های دانشگاهی دو سازمانی هستند که مأموریت اصلی در حوزه نشر داده‌های علمی را بر عهده دارند. یکی از مهمترین خدمات جهاد دانشگاهی تولید و ترجمه کتاب و ارائه خدمات نشر به دانشگاهیان است. همچنین  با ایجاد مرکز اطلاعات و داده‌های علمی امکان دسترسی رایگان به متن کامل مقالات برای دانشجویان و استادان را فراهم کرده‌ایم.

پورعلی یادآور شد: جشنواره دفاع سه‌دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌ها یکی دیگر از رویدادهای جهاد دانشگاهی است که در سال اول اجرا به قدری از آن استقبال شد که قرار است در ۱۰ استان نیز برگزار شود. همچنین در اسفندماه در استان تهران  دوباره این رویداد را خواهیم داشت.

او درباره برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته کتاب خاطرنشان کرد: تجلیل از کتابداران دانشگاه، بازدید از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌ها و تجلیل از آن‌ها و فعالان صنعت نشر جزو برنامه‌های ماست. تولید خبر از رویدادهای این هفته، مصاحبه، گزارش و میزگردهایی برای بررسی صنعت نشر در دانشگاه‌ها نیز از  برنامه‌های رسانه‌های جهاد دانشگاهی است.

در ادامه این نشست که در ایکنا برگزار شد، عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار کرد: هفته‌ای که پیش رو داریم هفته‌ای است که شاید تمرکز مسئولان و دست‌اندرکاران به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر از ایام دیگر سال باشد و این بخش فرهنگی دیده و توجه بیشتری به آن شود. کتاب سال دانشجویی به عنوان یکی از محوری‌ترین ارکان اصلی دانشگاهی است و امیدواریم بتوانیم تأثیرگذار باشیم. می‌توان گفت این جشنواره رویداد پرسابقه‌ای در فضای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است و نزدیک به ربع قرن سابقه استقرار داشته و امیدواریم بتوانیم به کمک کسانی که حامی ما بودند این استمرار را ادامه دهیم.

او درباره بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: فراخوان این دوره از ابتدای سال ۹۶ اعلام شد و تا پایان شهریورماه دانشجویان مهلت داشتند آثار خود را در حوزه تألیف و ترجمه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. آثار در چهار مرحله داوری شدند و هفته آینده روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه ساعت ۹:۳۰ از برگزیدگان این دوره در دانشگاه تهران، دانشکده علوم پایه، سالن دهشوری تقدیر خواهد شد.

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: امسال ۷۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اولیه حدود ۱۰۰ اثر حائز شرایط شرکت در این جشنواره نبودند و حذف شدند. ۶۶۰ اثر امکان ارزیابی و شرایط اولیه برای شرکت در جشنواره را دارا بودند. امسال به لحاظ کمی تعداد آثار نسبت به دوره‌های گذشته حدود پنج درصد افزایش یافته بود. بیشترین تعداد آثار در گروه‌های مختلفی که تعریف شده در حوزه علوم انسانی بوده است که به تفکیک در رشته حقوق ۸۱ اثر، دین و فلسفه ۶۷ اثر و ۶۳ اثر در علوم تربیتی بوده است. حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی با ۱۳۷ اثر و فنی و مهندسی با ۵۲ اثر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین ۱۱ اثر به عنوان اثر برگزیده و ۲۴ اثر به عنوان شایسته تقدیر اعلام خواهد شد.

او افزود: بیشترین آثار در حوزه تألیف بوده است و در حوزه ترجمه نیز با شیب ملایمی حرکت می‌کنیم و ترجمه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته اما همچنان نسبت ۷۰ به ۳۰ رعایت شده است. امسال حدود ۶۳ درصد آثار در حوزه تألیف و ۳۳ درصد در حوزه ترجمه قرار داشته است. علاوه بر گروه‌های شش‌گانه اصلی، به روال سال‌ گذشته شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از بخش‌های اصلی بخش ویژه بود. بحث فضای مجازی به خاطر گستردگی و حواشی‌ای که داشت، گردشگری، فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی، مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و تجاری‌سازی دانش و فناوری‌های نوین نیز جزو بخش‌های ویژه این دوره هستند.

تقوی یادآور شد: امسال نیز بخش دانشجویان فارسی‌نویس را برگزار کردیم که هدف ما تمرکز بر دانشجویانی بود که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند یا دانشجویان خارجی که در خارج از ایران مشغول به تحصیل هستند و آثار خود را به زبان فارسی تهیه می‌کنند. آثار آن‌ها به صورت ویژه معرفی خواهد شد. نوآوری‌ای که امسال در بخش جنبی داشته‌ایم نگارستان کتاب بوده است.  بخش دیگر ما تجلیل از ناشران فعال در نشر آثار دانشجویی است. امسال نیز جوان‌ترین دانشجویی را که کتاب تولید کرده باشد و همچنین کسی را که بیشترین تألیف یا ترجمه را در زمان محدود با حفظ کیفیت و غنی بودن آثار تولیدی داشته باشد معرفی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست افشین داورپناه معاون فرهنگی خانه کتاب با اشاره به همکاری موسسه خانه کتاب در داروی کتاب سال دانشجویی گفت: امیدوارم مشارکت و همپوشانی فعالیت‌های ما در هم‌افزایی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی ادامه داشته باشد. ما از هر فعالیتی که در حوزه کتاب انجام می‌شود، حمایت کنیم. به نظر می‌رسد کتاب سال دانشجویی در فعالیت‌های کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار باشد. 

او ادامه داد: تصور ما این است که باید کتاب سال دانشجویی را تقویت کنیم. در این صورت در کتاب سال جمهوری اسلامی ایران موفق‌تر خواهیم بود، زیرا نیروهایی که در حوزه دانشجویی کتاب تألیف می‌کنند انگیزه بیشتری دارند که آن را ادامه دهند و در کتاب سال جمهوری اسلامی شرکت کنند. یکی از مشکلات ما کاهش کیفی کتاب سال جمهوری اسلامی بوده است که فکر می‌کنم به خاطر رویه نادرست حوزه دانشجویی است و این مسئله باعث شده که دانشجویان کمتر سراغ کتاب و بیشتر به سمت مقالات بروند.

داورپناه با اشاره به همکاری کتاب سال جمهوری اسلامی با کتاب سال دانشجویی گفت: ما چهار کارگاه را در نظر گرفته‌ایم که برای برگزیدگان برگزار شود و امیدواریم با این کارگاه‌ها به اهدافمان نزدیک‌تر شویم. این کارگاه‌ها عبارتند از: کارگاه آموزش درست‌نویسی، کارگاه  روش ‌شناسی تبدیل پایان‌نامه به کتاب،  گارگاه اصول تدوین کتاب و کارگاه آموزش نقد کتاب. اگر افراد یاد بگیرند بر چه اساس بنویسند و با چه معیارهایی کتاب را نقد کنند مسلما در تدوین کتاب موفق خواهند بود.

معاون فرهنگی خانه کتاب اظهار کرد: با توجه به اهمیت حوزه دانشجویی امسال در هفته کتاب یک روز را با عنوان کتاب و جامعه دانشگاهی نامگذاری کرده‌ایم. شعار امسال هفته کتاب نیز «آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان» است که به نظر می‌رسد با کتاب سال دانشجویی همپوشانی دارد. اگر بخش داستان و شعر را از کتاب سال جمهوری اسلامی حذف کنیم مشارکت‌ها در بخش علوم انسانی خیلی کمتر بوده است و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها افراد بیشتری ترغیب شوند.  

در ادامه نشست عادل تقوی درباره بخش تجاری‌سازی دانش و فناوری نوین گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی فناوری و دانش‌های نوین بوده و باعث شده معاونت مجزایی برای این موضوع در نظر بگیرند. با توجه به اهمیت و جایگاهی که این موضوع دارد این معاونت این موضوع را پیشنهاد داد و مورد استقبال واقع شد. امیدواریم این موضوع به معرفی روش‌ها و ابزار تجاری‌سازی دانش کمک کند. یکی از مشکلات اساسی که فارغ‌التحصیلان با آن مواجه هستند اشتغال و تبدیل ایده به ثروت است که امیدواریم این بخش کمک‌کننده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا