دوربین‌های مخصوص Comma AI چشم هوشمند ماشین های خودران!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،شاید با خود فکر کنید که همین قدر که صنعت اتومبیل سازی وارد عرصه ساخت ماشین های خودران شود، نیاز بشر کامل می شود و همه چیز عالی است، اما توسعه ماشین های خودران می تواند این عرصه را قوت بخشد و چیزی به بازار عرضه کند که روزی از نظر عموم غیر ممکن بود؛ یکی از این پیشرفت ها شامل ایده دوربین Comma AI است که توسط این شرکت ارائه شده است.

برای اینکه درباره پیشرفت خودروها و ماشین های خودران بینش بهتری پیدا کنید، می توانید به بسترهای مختلفی که برای توسعه این نوع خودروها شکل گرفته اند، مراجعه کنید که یکی از آنها شرکت Comma AI  است. Comma AI شرکت خاصی است که توسط جورج هاتز مدیریت می شود و دارای ایده هایی برای ماشین های خودران است.

بنیان‌گذار و همه کاره این شرکت، جورج هاتز در دنیای آیفون و بین هکرهای پلی استیشن به Geohot معروف است و این می تواند نشان از تبحر او در حوزه های امنیتی باشد. هاتز می‌گوید که بسیاری از مشکلات ماشین های خودران توسط ایده های وی قابل حل است و یکی از این ایده ها را دوربین Comma AI عنوان می‌کند. دوربین پیشنهادی هاتز بر روی ماشین نصب می شود و می تواند برای امنیت و حتی رانندگی مورد استفاده قرار گیرد.

دوربین Comma AI

اطلاعاتی که با اپلیکیشن به اشتراک گذاشته می‌شود، این معنی را دارد که شما می‌توانید مسیرتان را ردیابی کنید و در زمانی که تصادفی رخ می‌دهد، شرکت Comma AI از این ویدئو استفاده می‌کند تا هوش مصنوعی کنترل کننده ماشین خودران را بهبود دهد.

برخلاف آنچه شرکت Comma در نمایشگاه لاس وگاس با ارائه ماشین های آکورا نشان داد، سخت افزاری که این کمپانی ارائه می‌دهد، فقط اطلاعات مربوط به سایر ماشین‌ها را دریافت کرده و آنالیز می‌کند و هیچ کنترلی بر روی ماشین شما ندارد.

دوربین Comma AI

هاتز در توضیح ایده دوربین Comma AI می گوید: «ما به مرور زمان در حال ساخت قطعاتی هستیم که به آن‌ها نیاز داریم. با اینکار ما یک سیستم خودران خواهیم داشت که به معنای واقعی آماده تولید انبوه خواهد بود و این مسیری است که Comma AI در ذهن دارد. البته به مرحله تولید انبوه دوربین Comma AI نرسیده ایم و من تاکید می‌کنم که این محصول فقط یک دوربین مخصوص است و هر کسی می‌تواند آن را بطور کامل بر اساس نظر خودش تغییر دهد».

هاتز بخاطر نقشه فروش سخت افزار خودران مدتی با رگولاتوری‌ها درگیر بود و دیگر هیچ علاقه ای به تکرار این تجربه ندارد؛ حداقل نه تا زمانی که سیستم پیاده سازی شده توسط وی تا حدی کامل شود که اطلاعات و سیستم خودکار پیشنهادی‌اش در محصولات خودروسازان استفاده شود. Comma AI می‌خواهد به عنوان یک سرویس اندرویدی برای ماشین‌ها باشد و قصد دارد سیستم عاملی تهیه کند که بر روی هر ماشینی، صرف نظر از مدل و برند، قرار گیرد. این هدف، این شرکت را در تقابل با شرکت‌هایی مانند گوگل که در حال کار بر روی سیستم مشابه با نام Waymo است، قرار خواهد داد.

در حال حاضر بین شرکت های مختلف برای تولید خودروهای سطح ۴ رقابت بزرگی وجود دارد و این رقابت به شرکت های تسلا و Comma AI محدود نخواهد بود.

شایان ذکر است؛ به آن دسته از اتومبیل هایی که به صورت کامل خودران هستند و می توانند در جاده رانندگی امنی داشته باشند، خودروهای سطح ۴ می گویند.

دوربین Comma AI

اما اینطور که به نظر می‌رسد این ماشین ها قیمتی گزاف دارند، به صورتی که اکثر مصرف کنندگان سطح متوسط جامعه توانایی خرید آن را ندارند؛ به همین دلیل شرکت‌هایی نظیر فورد و جنرال موتورز، وقت و سرمایه‌ی خود را صرف اتوموبیل‌های خودران برای سرویس‌های حمل و نقل مانند Uber و Lyft کرده‌اند.

در حقیقت آنچه امروز شاهد آن هستیم، ماشین خودران تسلا، سوپر کروز کادیلاک و ماشین سطح ۳ آئودی (خودران در شرایط محدود) است که در ترافیک و محیط های شلوغ عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهند.

هر خودروساز به شیوه خودش در حال کار بر روی این مشکل است. البته این جریان به عنوان یک شمشیر دولبه عمل می کند که دارای مزایا و معایب خاص خود است؛ به عنوان مثال این موضوع باعث می شود که یک رقابت قوی ایجاد شود که این رقابت می تواند یک نتیجه خوب به دنبال داشته باشد، اما این رقابت در نهایت به ارائه راه حل های غیر واحد و متنوع و متفاوت می انجامد که این می تواند به عنوان گزینه بد در نظر گرفته شود. هیچ یک از سیستم‌ها به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند، ولی در نهایت، اگر خواهان زیرساختی باشیم که به درستی و به خوبی کار کند، مجبور به اینکار خواهیم بود.

عقیده هاتز بر این است که تمامی آن‌ها در حال رفتن به مسیر اشتباهی هستند. به گفته وی، درست است که این شرکت ها در ساخت سخت افزار مهارت دارند، ولی در تهیه نرم افزار درست عمل نمی‌کنند.

هاتز در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «من این کار را برای شکست دادن شرکت‌های خودروساز انجام می‌دهم. بنده اصلاً دوست ندارم در دنیایی زندگی کنم که هر شرکت برای خودش سیستم مجزا داشته باشد».

به بیانی دیگر، هاتز عقیده دارد که شرکت‌های خودروسازی باید نگرانی در مورد نرم افزار را کنار بگذارند و اجازه دهند شرکت‌هایی مانند گوگل و یا Comma AI این کار را برای آن‌ها انجام دهند. اعتقاد هاتز بر این استوار است که خودروسازها باید اتومبیل خود را بسازند و بقیه امور نرم افزاری را به شرکت وی یا گوگل بسپارند.

دوربین Comma AI

هم‌اکنون Comma AI در حال فروش دوربین‌های خاص با کیفیت بالا برای رهگیری مسافرت‌های انجام شده با ماشین است. این دوربین‌ها وقتی در کنار دانگل Panda ODB که در جولای معرفی شدند، قرار گیرند می‌توانند وقایع ثبت شده‌ای از رانندگی به همراه اطلاعاتی از ماشین را با جزئیات زیاد تهیه کنند. هر چند بدون این دانگل هم EON این توانایی را دارد تا اطلاعات سایر ماشین‌ها و خط کشی‌های درون جاده را رهگیری کرده و به صورت هایلایت شده ذخیره نماید. این دستگاه اطلاعات را با راننده به اشتراک می‌گذارد و از طرفی دیگر آن را به صورت کدگذاری شده و در قالب ویدئو و در بستری امن برای Comma  AI  ارسال می‌کند.   EON سخت افزار سطح بالایی از اپلیکیشن دوربین‌ Chffr است که برای سیستم عامل iOS و اندروید در دسترس است. این دستگاه برای شما رانندگی نخواهد کرد، اما هاتز نیز روش خودش را دارد، چیزی که در آینده‌ای نزدیک توانایی رانندگی را خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا