عمر طولانی و پیری دیررس با رژیم‌های تناوبی

امروزه رژیم‌های غذایی ناگهانی و متناوب در میان انسان‌ها به‌شدت رواج یافته است. در این میان شاهد روش‌هایی هستیم که ممکن است حتی برای سلامت انسان ضرر داشته باشند و درحالی‌که بسیاری از تحقیقات به نکات مثبت بین رژیم گرفتن و سلامتی اشاره دارند، هنوز درک درستی از مکانیزم بیولوژیکی ناشی از بسیاری از رژیم‌ها وجود ندارد.

حال تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد توانسته است تا نشان بدهد که چگونه رژیم‌هایی از جنس روزه گرفتن می‌توانند طول عمر را افزایش داد و فرایند پیری را کند کنند. همچنین این روش‌ها می‌توانند سلامتی بدن را به‌واسطه تغییر دادن فعالیت شبکه میتوکندری در سلول‌های انسان، بهبود بخشند. ویلیان میر (William Mair) به‌عنوان سرپرست تیم تالیف این تحقیق درباره آن می‌گوید: «علیرغم این‌که تحقیقات قبلی اهمیت روزه‌های تناوبی در کاهش روند پیری را نشان داده بودند، ما تنها در ابتدا راه درک فرایند زیستی صورت گرفته هستیم.»

میتوکندری ها ماند گیاهان پودری بسیار ریز در سلول‌های ما زندگی می‌کنند. سال گذشته گروهی از محققان از دانشگاه نیوکاسل توانستند تا با موفقیت نشان بدهند که میتوکندری ها عناصر بنیادین در پیر شدن سلول‌ها هستند. تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد نشان داده است که تغییر شکل شبکه میتوکندری می‌تواند بر روی طولانی شدن طول عمر تاثیر بگذارد. بااین‌حال مورد مهم‌تری که این تحقیقات به آن رسیده است این است که چگونه رژیم‌هایی مانند روزه می‌توانند موجب شوند تا این شبکه‌های میتوکندری به نحوی رفتار کنند که در وضعیت جوان باقی بمانند.

معمولا درون شبکه میتوکندری داخل سلول‌ها شاهد یکی از دو وضعیت ترکیب شده یا جدا شده هستیم. دانشمندان با استفاده از کرم‌های لوله‌ای توانسته‌اند تا کشف کنند که رژیم‌های سنگین می‌توانند موجب ترویج هموستاز در شبکه‌های میتوکندری شده و به آن‌ها اجازه بدهند تا انعطافی بسیار سلامت را بین وضعیت‌های ترکیب شده و جدا شده تجربه کنند.

میر دراین‌باره می‌گوید: «کارهای ما نشان داد که انعطاف شبکه میتوکندری تا چه اندازه می‌تواند در میان مزایای روزه گرفتن حیاتی باشد. اگر ما میتوکندری ها را در یک وضعیت نگاه داریم، اثر روزه گرفتن یا محدودیت‌های رژیمی را به افزایش عمر محدود کرده‌ایم.»

همچنین این تحقیقات نشان داد که روزه گرفتن موجب می‌شود تا هماهنگی میتوکندری با پراکسیزون نیز بهبود یابد. در این تحقیقات آزمایشگاهی، طول عمل کرم‌هایی به‌واسطه حفظ کردن هموستاز شبکه میتوکندری از طریق رژیم‌های تناوبی به میزان چشمگیری افزایش یافت.

منبع: newatlas

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا