خودروهای داخلی با استاندارد اروپا ارزیابی کیفی می‌شوند

مدل جدید ارزیابی کیفی خودرو در حال حاضر در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است و چنانچه به‌صورت اصولی و دقیق به اجرا درآید، در کل نظام ارزیابی کیفی و عملکرد خودروهای تولید داخل تغییرات بزرگ و قابل‌توجهی به وجود خواهد آمد.

هم‌اکنون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت خودروهای تولید داخل را ارزیابی می‌کند. این شرکت براساس «آدیت ملی» در دو بخش «آدیت کامل» و «آدیت عملکردی» به ارزیابی خودروهای داخلی می‌پردازد؛ بخش آدیت کامل به بررسی عیوب ظاهری و عیوب عملکردی خودرو اختصاص دارد و در بخش آدیت عملکردی خودروها با هدف حفاظت از مشتری مورد ارزیابی عیوب ایمنی واقع می‌شوند.

اما با توجه به اظهارات جهانبخش سنجابی، معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد، در سیستم جدید ارزیابی IRCAP، با درنظرگرفتن نوع کاربری خودرو، نظام رتبه‌بندی کیفی به ۵ دسته تقسیم می‌شود و طبق این نظام در هر دسته، خودروها با نمونۀ مشابه داخلی و خارجی خود مقایسه شده و ارزیابی می‌شوند. بعد از این مرحله است که خودروها یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کنند.

سطوح استاندارد، مشخصات ساخت و ویژگی‌های کیفی و عملکردی خودرو جزء بخش‌های این رتبه‌بندی پنج‌گانه هستند.

سنجابی همچنین تأکید کرده است که این مدل جدید ارزیابی به تصویب شورای‌ عالی استاندارد رسیده و می‌گوید: «در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، ارزیابی خودروهای داخلی در سال‌های آینده بر اساس این سیستم صورت خواهد گرفت.»

باتوجه به آن که سازمان ملی استاندارد قصد دارد به موضوع اجرایی کردن استانداردهای ۸۵‌گانه نیز بپردازد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیستم جدید ارزیابی با افزایش استانداردها در ارتباط است؟

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان استاندارد به این سؤال پاسخ می‌دهد: «استانداردهای ۸۵گانه تنها بخشی از سیستم ارزیابی IRCAP است.»

سیستم ارزیابی جدید خودروهای تولید داخل بر پایه استانداردهای اروپا هم‌اکنون در فاز طراحی قرار دارد و پیاده‌سازی و اجرای آن نیازمند زمان است، به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد باتوجه به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، اجرایی شدن این سیستم تا سال ۱۴۰۰ محقق شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا