نقش موثر باکتریهای روده بر درمان سرطان

بر اساس این تحقیقات که در مجله Science منتشر شده، باکتریهای روده مانند کلستریدیوم می توانند واکنش بیمار را در برابر درمان های ایمنی سرطان ارتقا بخشد.

ایمنی درمانی سرطان باعث تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با این بیماری می شود اما باکتریهایی که در روده بیمار زندگی می کنند می توانند بر نتیجه این درمان ها تاثیر بگذارد.

این تحقیقات در میان جدیدترین نتایج مرتبط با دو حوزه بسیار مهم در تحقیقات بیوشیمیایی یعنی ایمنی درمانی سرطان و نقش میکروبهای بدن بر بیماری ها هستند.

این نتایج همچنین بر تاثیر آنتی بیوتیک ها بر روی ایمنی درمانی سرطان و به ویژه داروهای مسدود کننده پروتئین های PD-1 وPD-L1 تاکید داشته اند. یکی از تحقیقات نشان داد، افرادی که با آنتی بیوتیک برای عفونتهای غیرمرتبط درمان شده بودند، واکنش کمتری به این ایمنی درمانها داشتند.

جنیفر وراگو، مولف اصلی یکی از این تحقیقات از مرکز سرطان اندرسون دانشگاه MD تگزاس می گوید: این نتایج باعث ایجاد سوالات مهمی شده اند. اینکه آیا باید استفاده از آنتی بیوتیک را برای این بیماران محدود کرده یا کاملا بر آن ها نظارت داشته باشیم و همچنین آیا واقعا می توان میکروبیوم بدن را برای بهبود واکنش به درمان تغییر داد یا خیر.

ترکیب و تنوع میکروبیوم با همه چیز از اختلالات سلامت روانی گرفته تا برخی عوارض جانبی شیمی درمانی برای سرطان مرتبط هستند. در سال 2015، محققانی که بر روی موشها تحقیق می کردند از ارتقای واکنشهای ضد تومور به داروی مسدودکننده PD-L1 توسط گونه خاصی از باکتریها خبر دادند.

وارگو با همکاری محققان دیگر، نمونه هایی از مدفوع بیش از 100 مبتلا به ملانومای پیشرفته را پیش از آغاز درمان با داروهای ایمنی درمانی ضد PD-1 جمع آوری کردند. آنها دریافتند که احتمال واکنش افراد دارای تنوع بالاتر میکروبیوم روده به ایمنی درمانی بیشتر بود. همچنین رشد توموردر موشهایی مدفوع انسانهای دریافت کننده ایمنی درمانی به آن ها پیوند زده شده بود، کاهش یافت.

از سوی دیگر محققان دریافتند که نوع میکروبها نیز با واکنشهای متفاوت به درمان مرتبط بود. برای مثال افرادی که روده آن ها دارای میزان بیشتری از گونه باکتریایی کلستریدیوم (Clostridiales) بود، به احتمال بیشتری به درمان واکنش می دادند؛ این در حالیست که افراد دارای گونه باکتروئید، به احتمال کمتری واکنش نشان می دادند.

تحقیق دوم نشان داد افرادی که کمی قبلتر یا پس از آغاز ایمنی درمانی برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند، به خوبی به داروهای مسدودکننده PD-1 واکنش نشان دادند. این محققان به رهبری لاورنس زیتووگل، ایمنی شناس سرطان از مرکز روسی در ویژوئیف فرانسه همچنین دریافتند که حضور باکتری اکرمانسیا موسینیفیلیا (Akkermansia muciniphila) در انسان ها و موشها با واکنش بهتر به ایمنی درمانی مرتبط بود.

البته برای تغییر کاربرد آنتی بیوتیکها در مبتلایان به سرطان هنوز زود است، اما این یافته ها یک گام جلوتر از تحقیقات پیشین هستند که بیشتر بر مدلهای موش مبتلا به سرطان تکیه داشتند. محققان باید اطلاعات بیشتری در مورد تاثیرگذاری این میکروبها بر سیستم ایمنی بدست بیاورند.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا