«آرزو» به گیلان برگشت

آرزو، پلنگ ماده چهارساله‌ای که نزد فعالان محیط‌زیست شهرت بسیار دارد در اثر گرفتار شدن در تله سیمی توان حرکت خود را از دست داد و فلج شد. با انتقال حیوان به تهران و تشکیل کمیسیون پزشکی برای نجات جانش و بازگرداندنش به طبیعت، همه امیدها به ناامیدی بدل شد. چراکه در ابتدا کمیسیون پزشکی دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست مشکل آرزو را غیرقابل‌درمان تشخیص داده و او را به معدوم‌سازی محکوم کرد. اما بعد با پیگیری‌های دفتر مدیریت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری خانم آرزو صانعی این پلنگ ماده شانس پشت‌سرگذاشتن یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز و رایگان را در یک بیمارستان دامپزشکی خصوصی به دست آورد. پس از گذراندن دوران بازپروری تحت نظارت مسئولان محیط‌زیست این حیوان آسیب‌دیده امروز به زیستگاهش بازگشت.

این مسئله از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که تجربه‌ای موفق در بازپروری حیوانات آسیب‌دیده به شمار می‌آید و باعث می‌شود که از این به بعد درخصوص موضوع حیات‌وحش و حیوانات آسیب‌دیده با دقت و حساسیت بیشتری تصمیم‌گیری شود. البته که نمی‌توان کارشناسان کمیته پزشکی اولیه را که نسبت به معدوم‌سازی آرزو رأی داده بودند محکوم کرد، چراکه نظر آن‌ها صرفاً مبتنی بر یک تشخیص غلط بوده است و این اتفاق همواره و برای همه می‌تواند رخ دهد. چیزی که مهم است، این است که این تجربه ثابت می‌کند که نباید به‌سادگی و عجولانه در مورد حیات‌وحش آسیب‌پذیری که داریم، تصمیم‌گیری کرد. بررسی نظرات متعدد و استفاده از همه پتانسیل‌ها در این زمینه راهگشا خواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که آرزو هم‌اکنون مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای است که می‌تواند اطلاعات زیست دوبارۀ این حیوان در طبیعت را در اختیار ما قرار دهد. جای امیدواری است که این‌بار سازمان حفاظت محیط‌زیست مانند ماجرای پلنگ گلستان (هیرکان)، اطلاعات ماهواره‌ای آرزو را پنهان نکند و با انتشار این داده‌ها، میزان موفقیت این پلنگ در طبیعت را پس از رهاسازی اطلاع‌رسانی کند. ضمن آن‌که این اطلاعات به‌طور کلی به نحوه شناسایی زندگی پلنگ در ایران کمک بزرگی خواهد کرد، حیوانی که به‌طور مستند تاکنون اطلاعات کمی از زندگی‌اش در دست داریم.

لینک مرتبط: http://sinapress.ir/news/54721/پلنگ-رودسر،-جنجال-بی‌حاصل

گزارش: غزال غضنفری

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با درود
    از همه دست اندركاران اداره محيط زيست وبه ويژه سركارخانم آرزو صانعي وجراح-دامپزشك پنجه طلايي كه اين كار بزرگ را انجام دادند بي اندازه سپاسگزارم.
    به عنوان كسي كه به شكار وماهيگيري بسيار علاقه مندم،اما خطوط قرمزي هست كه بايد همواره محترم شمرده بشه،با پلنگ ويوز وگوزن زردو…كه ديگه نميشه با كجدارمريض رفتاركرد،باور بفرماييد اگرجريمه سنگين براي متخلفان تعيين بشه بسياري از سختيهاي محيط بانان زحمتكش كاسته ميشه،توامريكا يا اروپا اگه جريمه عبور ازچراغ قرمز حدود يك چهارم درآمدماهيانه قشر متوسطشون نباشه،اونها هم چراغ قرمزو مثل خيلي كشورها ردميكردن،عامل مهميه وادار به پرداخت خسارت كردن قاتلين محيط زيست بيگناه.
    براي همگي دوستداران طبيعت وحيات وحش آرزوي سربلندي،سرفرازي وتندرستي دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا