منشأ بیشتر عفونت‌ها به‌ جای بیمارستان‌ها، خود مردم هستند

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان استرالیایی به سرپرستی جان فرگوسن، دانشیار، میکروبیولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان جان هانتر نیوکاسل می‌گویند: «باکتری مقاوم به داروی متیسیلین با نام علمی" Staphylococcus "aureusکه به‌اختصار "MRSA" خوانده می‌شود، تنها در  0.07 تا 2.2 درصد از جمعیت استرالیا وجود دارد، اما مسئول حدود 20 درصد از عفونت‌های خونی در سال 2015 بوده است».

محققان برای رسیدن به این نتایج، از نمونه‌های تهیه‌ شده از 39 هزار و 231 بیمار طی سال‌های 2008 تا 2014 استفاده نموده و باکتری فوق را از آنها جداسازی نموده‌اند.

این داده‌ها سپس با هدف شناسایی گروه‌های در معرض خطر ابتلا به عفونتMRSA ، الگوهای مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین درصد بیماران مبتلا به عفونتMRSA  که سابقه بستری شدن در بیمارستان در این اواخر را نداشته‌اند، مورد آنالیز قرار گرفته‌اند.

دانشمندان دریافتند که 59.9 درصد بیمارانی که باکتریMRSA  از آنان جداسازی شده بود، در یک سال اخیر در هیچ بیمارستان عمومی بستری نشده بودند. به‌علاوه، بیماران مبتلا به عفونت MRSA اکتسابی، در جامعه بیشتر بوده، از سن کمتری(کمتر از 40 سال) برخوردار بوده و از ساکنان بومی استرالیا یا ساکن مراکز نگهداری از سالمندان بوده‌اند.

به گفته محققین فوق:«یافته‌های ما منعکس‌کننده پیشرفت در کاهش نرخMRSA  با منشأ بیمارستانی، توسط کاهش نرخ جداسازیMRSA  در دو بیمارستان بزرگ منطقه است. نتایج ما همچنین نشان می‌دهد که برای کاهش شیوع فنوتیپ‌های تک مقاومتی، تمرکز اقدامات نظارتی باید از بیمارستان‌ها به جامعه منتقل شود».

این دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که برای روبرو شدن با چالش‌های مرتبط با باکتری‌هایMRSA  با منشأ مردمی، سیاست‌های کنترل عفونت و نظارت بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید فراتر از سیستم بیمارستانی اعمال شود.

آن‌ها معتقدند اهمیت نظارت ملّی بر گسترشMRSA  در بین مردم روز به روز بیشتر می‌شود. از این طریق بایستی بتوان اطلاعات معتبر را از آسیب شناسان دولتی و خصوصی جمع‌آوری کرد و سپس با اعمال سیاست‌هایی کلی و هدفمند آن‌ها را مورد بررسی جامع قرار داد.