وزارت بهداشت تنها متولی 25درصد سلامت جامعه است

قدرت الله شاکرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حوزه سلامت کشور چند وجهی است، گفت: در حالی همه افراد وزارت بهداشت را متولی سلامت کشور می‌دانند که این نهاد متولی تنها 25 درصد سلامت جامعه است.

وی افزود: ساختارها و نهادهای متعددی در کشور در حوزه سلامت نقش ایفا می‌کنند و حتی بخش خصوصی نیز ورود خوبی به این حوزه داشته و این ورود به معنی موازی کاری نیست، بلکه نوعی هم افزایی در حوزه پیشبرد امور سلامت کشور است.

شاکرنژاد تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نیز یکی از نهادهایی است که ورود منطقی و عالمانه‌ای به حوزه سلامت داشته و چندین دهه است که در این حوزه فعالیت دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: فعالیت‌های موفق جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت موجب شده تا در بسیاری شاخه‌های درمانی از جمله ناباروری، سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی و سلول درمانی، جهاد دانشگاهی را به عنوان مرجع معتبر بشناسد.

شاکر نژاد با بیان اینکه نمی‌توان درصد مشخصی را برای فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت عنوان کرد، گفت: آنچه که مشخص است اینکه جهاد دانشگاهی توانسته نقش بسیار مهمی در حوزه‌های خاص پزشکی از جمله ناباروری داشته باشد.

در زمینه درمان انواع "زخم" صاحب سبک هستیم

وی افزود: حدود 20 سال پیش زمانی که کشور ورودی به حوزه درمان ناباروری نداشت، جهاد دانشگاهی در این حوزه که نیاز به دانش فنی منحصر به فرد و تجهیزات و امکانات پیشرفته دارد، ورود کرد.

شاکر نژاد تصریح کرد: تا پیش از ورود جهاد به حوزه درمان ناباروری، بسیاری زوج‌های نابارور مجبور می شدند به خارج از کشور مراجعه کنند، اما امروزه خدمات درمان ناباروری در بالاترین کیفیت و با یک چهارم قیمت کشورهای اروپایی ارائه می‌شود، به طوری که بسیاری ایرانیان ساکن اروپا نیز برای انجام درمان ناباروری در ایران ترغیب شده‌اند.

وی به دیگر فعالیت های  جهاددانشگاهی در حوزه سلول درمانی و درمان سرطان اشاره کرد و افزود: هم اکنون مرجع ترین مرکز درمان سرطان سینه مربوط به جهاد دانشگاهی است.

شاکرنژاد افزود: ما به حوزه "زخم" نیز ورود کرده‌ایم و در این زمینه دانش فنی و پروتکل درمانی که داریم که برای درمان انواع زخم و بویژه زخم‌های دیابتی، واریسی و مزمن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید این حوزه ساده به نظر برسد، اما سالانه تعداد تلفات و قطع عضو قابل توجهی در رابطه با زخم داریم.

شاکر نژاد با بیان اینکه جهاد داشگاهی بیش از 10 سال است که به حوزه درمان زخم ورود کرده، گفت: هم اکنون به جایی رسیده ایم که در این زمینه صاحب سبک و دانش فنی هستیم و سال گذشته بیش از دو هزار نفر از مرکز "زخم" جهاد دانشگاهی خدمات گرفتند و تمام روش‌های درمانی در این حوزه طبیعی بوده و آثار سویی بر ارگانیسم بدن افراد ندارد.

به دنبال درمان "سرطان" از طریق ژنتیک هستیم

این مسئول با بیان اینکه  جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی ابتدا اولویت‌های سلامت را مشخص کرده و در زمینه ورود تکنولوژی مربوط به آن پیشگام می‌شود، گفت: آنچه که اخیرا جهاد دانشگاهی به آن ورود کرده بحث پزشکی بازساختی است که یکی از حوزه‌های جدید پزشکی دنیا محسوب شده و معدود کشورهایی در این حوزه ورود کرده‌اند.

شاکر نژاد خاطرنشان کرد: همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه سرطان نیز به دنبال آن است که بتواند سرطان را ژنیکی شناسایی کند، یعنی بتوان ژن مربوط به سرطان را شناسایی کرده و ژن سالم را جایگزین آن کرد که این امر تحول اساسی در حوزه درمان سرطان خواهد بود که دنیا به دنبال آن است و ما نیز تلاش داریم به آن برسیم.

وی افزود: همچنین جهاد دانشگاهی برنامه "پزشکی از راه دور" را در دستور کار دارد، به طوریکه بتوانیم از طریق خدمات درمان ناباروری، درمان زخم و سرطان را در استان‌ها ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی با بیان اینکه 80 درصد فعالیت‌های پزشکی جهاد در حوزه درمان است، گفت: 20 درصد دیگر فعالیت ما در حوزه تشخیص است و تلاش داریم در جهت کمک به بخش درمان، فعالیت‌های حوزه تشخیص را گسترش دهیم.

5 داروی تولیدی جهاد دانشگاهی راهی بازار می شوند

شاکرنژاد یادآور شد: جهاد دانشگاهی به حوزه تولید دارو هم ورود داشته و داروهای گیاهی در زمینه درمان دیابت تولید کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون پنج دارو آماده ورود به بازار است، گفت: یکی از این داروها به بازار آمده و مابقی مراحل قانونی خود را برای ورود به بازار طی می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر اینها 10 داروی دیگر مراحل کارآزمایی بالینی خود را سپری می‌کنند که بعد از نتیجه مثبت مراحل ورود به بازار آنها پیگیری می‌شود.
شاکرنژاد در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از هر واحدی در استان‌ها که علاقمند ورود به حوزه پزشکی باشند حمایت کرده و مجوزهای لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک در کنار حوزه درمان، جهاد دانشگاهی ورود به حوزه بهداشت را نیز از طریق ایجاد مراکز مشاوره و طب پیشگیری آغاز کند.

کرمانشاه می‌توان قطب "سلول درمانی" شود

مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی در ادامه سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه را یکی از جهادهای موفق کشور عنوان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی کرمانشاه همواره برنامه محور عمل کرده و برنامه محور پیش رفته و ثبات مدیریتی در این مرکز کمک بسیاری به تحقق برنامه‌های آن داشته است.

وی افزود: چندسالی است که با توجه به نیاز منطقه و نیز شرایط استان به لحاظ همجواری با کشور عراق، جهاد دانشگاهی کرمانشاه در بحث درمان ناباروری ورود کرده است.

شاکرنژاد تصریح کرد: در زمینه راه اندازی مرکز تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، فضای فیزیکی مطلوبی در استان فراهم شده و ساختمان دیگری نیز در حال ساخت است که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول افزود: خوشبختانه دانش فنی و تکنیک‌های لازم در این زمینه در مجموعه جهاد دانشگاهی کرمانشاه موجود است و در حال حاضر بحث کادرسازی و استخدام نیرو در این مرکز در حال انجام است.

وی با اشاره به شروع فعالیت آزمایشی این مرکز، گفت: خوشبختانه طی مدت کوتاه فعالیت آزمایشی این مرکز استقبال خوبی صورت گرفته و نتایج خوبی هم به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به وجود دانش فنی در بحث سلول درمانی و سلولهای بنیادی، گفت: در این زمینه تجهیزات لازم در استان کرمانشاه خریدار شده و اگر فضای فیزیکی آماده شود این نوید را می‌دهیم که استان کرمانشاه به یکی از ساختارهای موفق جهاد در زمینه سلول درمانی تبدیل خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا