تلفن های هوشمند خواب کودکان را مختل می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه کلرادو در آمریکا با بررسی نتایج بیش از 60 مطالعه در زمینه 'زمان قرار گرفتن کودکان در برابر نمایشگرهای تلویزیون، رایانه، تبلت و تلفن های هوشمند'، هشدار دادند که کودکان نسبت به نور آبی ناشی از صفحه نمایش ابزارهای الکترونیکی حساس تر هستند زیرا چشم آنها هنوز به اندازه کافی تکامل نیافته است؛ به عبارت دیگر تاثیر نور بر ساعت بیولوژیک بدن آنها بیشتر است و موجب شب بیداری آنها می شود.

نتیجه تازه ترین بررسی محققان نشان داد بیش از 90 درصد کودکانی که تلفن های هوشمند و یا تبلت های خود را به رختخواب می برند، زمان خوابشان به تاخیر می افتد، ساعت های کمتری می خوابند و کیفیت خواب بدتری دارند که بر اساس شواهد، عامل این موضوع تکامل نیافتن چشم کودکان است.
دکتر مونیک لوبورجویز از دانشگاه کلرادو گفت: نور، زمان سنج اولیه ساعت مغز انسان است. از سوی دیگر کودکان مردمک های بزرگتر و لنزهای شفاف تری دارند بنابراین حساسیت چشم های آنها به نور نسبت به بزرگسالان بیشتر است.
امواج کوتاه نور آبی سیگنال هایی به شبکیه ارسال می کنند که نشان می دهند هنوز شب نشده است و همین امر موجب می شود که ابزارهای الکترونیکی انسان را بیدار نگاه دارند.
این موضوع موجب سرکوب هورمون خواب به نام ملاتونین می شود و ساعت بدن را به عقب برمی گرداند.بر اساس نتایج این بررسی که در مجله Paediatrics منتشر شد، به نظر می رسد که این اتفاق برای کودکان بیشتر از بزرگسالان بروز می کند.
در یک مطالعه، زمانی که کودکان و بزرگسالان در برابر مقدار مشخصی نور و روشنایی قرار گرفتند، میزان افت هورمون ملاتونین در کودکان تقریبا دو برابر بیشتر از بزرگسالان بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا