باکتریوسین، نسل جدید داروهای آنتی‌بیوتیک

توجه به سبک زندگی سالم در سال­های اخیر، تمایل افراد به استفاده از مواد طبیعی را بیشتر کرده است. ازآنجایی‌که رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در غذاهای طبیعی بیشتر دیده می‌شود و از طرفی مبارزه با آن‌ها از طریق مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک با محدودیت روبرو است، لزوم استفاده از نگه‌دارنده‌های طبیعی و ترکیبات ضد میکروبی جدید بیش‌ازپیش آشکار گردیده است.

باکتریوسین­‌ها ازجمله ترکیبات ضدمیکروبی هستند که به‌صورت گسترده­‌ای موردتوجه قرار گرفته‌اند. باکتریوسین­‌ها متابولیت­‌های پروتئینی هستند که توسط اندامک ریبوزوم­ در سلول سنتز می­شوند. این متابولیت­ها ازنظر گونه تولیدکننده، طیف عمل ضدمیکروبی، ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی، پایداری و… گروه متنوعی از پپتیدهای ضدمیکروبی را تشکیل می‌­دهند که بر اساس طیف اثر به دودسته بیوشیمیایی و ژنتیکی تقسیم می­‌شوند.

باکتریوسین­‌ها ازجمله ترکیبات ضدمیکروبی هستند که به‌صورت گسترده‌­ای موردتوجه قرارگرفته‌اند. باکتریوسین­‌ها متابولیت­‌های پروتئینی هستند که توسط اندامک ریبوزوم­ در سلول سنتز می­شوند.

با توجه به اینکه باکتری­‌ها به این پپتیدهای ضدمیکروبی مقاوم نیستند، باکتریوسین­‌ها به‌عنوان جانشینی برای آنتی‌­بیوتیک­‌ها در آینده مدنظر هستند. امروزه دو باکتریوسین پدیوسین و نایسین به‌صورت تجاری مورداستفاده قرار می­‌گیرند.

در این رابطه، محققین سازمان پژوهش‌­های علمی و صنعتی ایران مطالعه‌ای مروری را انجام داده‌اند که در آن خواص این مواد ضدمیکروبی مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه با بررسی مقالات نگاشته شده بین سال­های 1998 تا 2015 موجود در پایگاه­های اطلاعاتی PubMed و Scopus و ارزیابی نتایج آن‌ها انجام شده است.

باکتریوسین­‌های پپتیدهای ضدمیکروبی هستند که توسط باکتری­‌ها سنتز می­‌شوند. این بررسی نمایان می‌سازد که باکتریوسین‌ها به علت فاقد اثر سمیت بر سلول‌های یوکاریوتی می‌توانند روی سلول هدف خود اثر کشندگی یا مهارکنندگی ایجاد کنند.

به گفته محققین باوجودی که استفاده صنعتی از این ترکیبات هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد اما می‌توان به‌واسطه حضور آن‌ها سلامت و ایمنی مواد غذایی را تأمین کرد.

طبق اظهارات محققین، بررسی عوارض جانبی و احتمال ظهور گونه‌های مقاوم به باکتریوسین‌ها امری ضروری است و همچنین احتمال استفاده از باکتریوسین‌های نوترکیب با کارایی و پایداری بیشتر نسبت به موارد طبیعی نیز می‌بایست در برنامه‌های مطالعاتی قرار گیرد.

نتایج مطالعه فوق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در «مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» منتشر شده است.

منبع: مطهری، پ و همکاران. 1396. باکتریوسین­ها: نسل جدید پپتیدهای ضدمیکروبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 21(2): 94-79.