روزنامه نگاری علمی، حوزه ای دانش محور

استاد برجسته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی افزود: روزنامه نگاری علمی، حوزه ای دانش محور و بسیار سخت است. دائما باید روی خودتان سرمایه گذاری کرده و بر سوادتان بیافزایید. هیچ وقت نمی توانید روزنامه نگاری را از طریق کتاب خواندن یاد بگیرید؛ باید تجربه کسب کنید. فراموش نکنید که این سرمایه گذاری ربطی به سازمان و دولت ندارد و  این کار، باعث اعتماد به نفس بیشتر روزنامه نگار می شود.

وی افزود: در نظر داشته باشید که کار در خبرگزاری با رسانه های مکتوب کاملا متفاوت است. کار در روزنامه ها و نشریات سخت تر است؛ بدلیل اینکه در رسانه مکتوب، کالای اندیشه هستیم، تولید فکر می کنیم و اخلاق مداریم.

اهمیت گسترش نقد در جامعه

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: باید تلاش کنید که نقد را در جامعه گسترش داده و در عین حال، خودتان از نقد نترسید؛ مشکل بزرگ ما در رسانه ها این است که نقد نداریم.

مختاریان در پاسخ به این سوال که وظیفه روزنامه نگار علم در مقابله با شبه علم و شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام چیست، گفت: باید قبول کنیم که ظرف 5 تا 10 سال، رسانه ها به اندازه 500 سال متحول شدند. باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی، طوفانی هستند که پنجره ها را خرد کرده و وارد خانه ها شده اند. این شبکه ها، اخلاق، مسئولیت و دروازه بانی خبر ندارند، دروغ می گویند، اما بزرگترین حسن آنها این است که سانسور ندارند.

وی تأکید کرد: در روزنامه ها، دروازه بانی خبر داریم و نمی توانیم هر خبری را منتشر کنیم، اما از جمله مشکلات در این زمینه، آموزش روزنامه نگاری، بلد بودن حرفه ای کار و اخلاق مداری است.

نیازمند تحول رسانه ای در کشور هستیم

مختاریان افزود: باید بدانیم سهم ما از سیطره رسانه ای جهان چقدر است؟ کجا ایستادیم؟ چقدر به دانش روز مسلط هستیم؟ دولتی بودن سم مهلکی است و باید تا می توانیم از آن دوری کنیم. باید به دنبال رسانه های مستقل در کشور باشیم و نیروهایی با دانش تربیت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نسل آینده باشیم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا