افزایش ضریب نفوذ فناوری از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است

شاهرخ رمضان نژاد در بازدید از غرفه سیناپرس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با تاکید بر اهمیت توسعه دانش و فناوری در بخش کشاورزی، اظهار کرد: دانش همپای سایر نهاده های کشاورزی مثل آب و خاک و مواد غذایی، نقش بسزایی در افزیش تولید دارد. طبیعی است اگر کشاورزی این نهاده را به میزان لازم در اختیار نداشته باشد، اثر منفی آن در عملکرد قابل مشاهده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما باید دانش بومی کشاورزی خود را با شرایط روز سازگار کنیم و همزمان از دانش و فناوری روز دنیا برای ارتقای تولید استفاده نماییم.

وی تصریح کرد: ماهیت کشاورزی به این گونه است که مستمرا در معرض تغییرات طبیعی اعم از گرما، سرما، خشکی، تگرگ، توفان و… قرار دارد. برای اینکه انسان بتواند کشاورزی را با این تغییرات سازگار کند حتما باید از فناوری های جدید بهره بگیرد.

رمضان نژاد خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های ما در وزارت جهاد کشاورزی، توسعه شرکت های دانش بنیان کشاورزی و افزایش ضریب نفوذ فناوری است. خوشبختانه هم در کشور ما و هم در دیگر نقاط جهان، بخشی از این فناوری ها توسط بخش خصوصی تولید می شود و اشاعه پیدا می کند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم، تعاملات علمی و تحقیقاتی با کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی گسترش پیدا کرده است. این امر موجب دسترسی راحت تر کشاورزان به فناوری ها و نهاده های برتر شده است.

وی با بیان اینکه بذر در حوزه زراعت یک نقش اساسی دارد و می تواند به افزایش عملکرد کمک کند، گفت: امروزه دسترسی کشاورزان به ارقام پربازده و مقاوم به انواع مخاطرات از جمله خشکی، شوری و تغییرات اقلیمی نسبت به گذشته تسهیل شده است. به عنوان مثال، متوسط عملکرد چغندر قند از 27 تن در ابتدای دولت یازدهم به 54 تن رسیده است که بخشی از آن به بهبود کیفیت بذر مربوط است.

رمضان نژاد یادآور شد: تفاهم نامه ای بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده که از تاسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی حمایت شود. بر این اساس، در همین دوره بیش از 500 شرکت دانش بنیان کشاورزی تاسیس و مورد حمایت قرار گرفته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای اولین بار شرایطی را فراهم کردیم که بخشی از تحقیقات انجام شده در حوزه دولتی، تجاری سازی شود و این تجاری سازی توسط همین شرکت ها انجام خواهد گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: در چند سال اخیر بیش از 6000 میلیار تومان خط اعتباری برای افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی تعریف شد. این خط اعتباری باعث شده که بخشی از فعالیت ها در بخش های مختلف کشاورزی با استفاده از تجهیزات و فناوری ها انجام شود که علاوه بر آسایش و رفاه کشاورزان، هزینه ها را کاهش داده و افزایش عملکرد را به همراه دارد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا