فاجعه مه دود لندن در تهران

او در این یادداشت نوشته است؛ تهران 1396 از نظر آلودگی هوا در یک قدمی فاجعه مه‌دود بزرگ 1952 لندن به عنوان بزرگترین فاجعه در تاریخ آلودگی هوا قرار دارد ؛ فاجعه ای که باعث مرگ ناگهانی 4000 نفر طی 5 روز شد و شمار کشته های این حادثه بعدها به 12 هزار تن و شمار بستری شدگان آن به 100 هزار تن رسید

در ادامه یادداشت این مقام وزارت بهداشت می‌خوانیم؛«در ایران طی سال 2016،  360 هزار مرگ رخ داده که از این بین 29 هزار و 500 مرگ (8 درصد کل مرگها) منتسب به بیماری های ناشی از آلودگی هوا بوده و سهم بیماری های قلبی عروقی ، ‌21  هزار و 847 مرگ، سهم بیماریهای تنفسی 3 هزار و 421 ، سرطان‌ها 1604 و سایر بیماری‌ها 2 هزار و 717 مرگ بوده است».

 

 او همچنین از مرگ سالانه 30 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داده و گفته 150 هزار نفر  با هزینه های کمرشکن بستری می‌شوند؛ آلودگی هوا، باعث کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده است

فاجعه بزرگ مه‌دود لندن، بر اثر مصرف بیش از اندازه زغال سنگ در سرمای هوا رخ داد اما کارشناسان به طور قطع گفته‌اند که آلاینده‌های تهران به دلیل وجود ترکیبات هیدروکربنی سمی  به مراتب خطرناک تر از سوختن زغال سنگ در مه‌دود لندن هستند بدترین وضعیت ایران در شاخصهای سلامت توسعه پایدار 2016  ایران مربوط به آلودگی هواست که از نمره 100 نمره 26 را کسب کرده است. این در حالی است که هیچ برنامه و قانون مصوبی در طول 42 سال قانونگذاری حریف آلاینده‌های هوا در کشور نشده  و این درحالیست که سهم خودروها در آلودگی هوا 80 درصد است و 70 درصد خودروهای در حال تردد تک‌سرنشین هستند!

بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر بهشداشت:« ورود حجم زیادی از خودروهای شخصی به خیابان‌ها، ایران را در سرلیست 58 کشور رتبه‌بندی شده بر اساس شاخص ترافیک قرار داده است ؛ معابر تهران 4 برابر ظرفیت موجود مملو از خودروهای شخصی شده است و در صورت ساخت ده‌ها اتوبان دیگر باز هم مملو از خودروها بویژه تک‌سرنشین‌‌ها خواهند شد».

ترافیک تهران با فرا رسیدن فصل زمستان 27 درصد و در روزهای تشدید آلودگی هوای پایتخت٬ شمار بیماران تنفسی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و هر سال تعطیلی مدارس و حبس سالمندان در خانه تنها راهکار ما برای مقابله با بحران آلودگی هوا می‌شود

 

دکتر ملک زاده ارزانی سوخت و بنزین 1000 تومانی اصلی‌ترین علت آلودگی هوا و ورود این حجم خودرو شخصی به معابر  تهران دانسته است با این این حال او اشاره به سیستم حمل ونقل عمومی معیوب و ناکارآمد شهر تهران نکرده است که یکی از عوامل رانده شدن مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. او همچنین گفته:«میزان آزبست در هوای تهران، ۱۰ برابر استاندارد جهانی است و روزانه ۳۱ میلیون لیتر گاز سمی با مصرف ۱۴ میلیون لیتر بنزین در هوای پایتخت منتشر می‌شود و هوای لازم برای تنفس را می‌سوازند! هر سال بیش از ۱۰۰ روز هوای تهران در شرایط ناسالم و آلوده قرار دارد».

 

ملک زاده همچنین گفته است:« تحقیقات مهمی در کشور افزایش شیوع کبد چرب و ایجاد تغییرات ژنتیکی در افراد بر اثر آلودگی هوا را به اثبات رسانده‌اند و آلودگی هوا باعث افزایش شدید بیماری های قلبی و عروقی‌، تنفسی و سرطان‌ها می‌شود».

اوا اما با انتقاد از دولت‌ها به مسئولیت شهروندان در بروز این وضعیت هم اشاره کرده و افزوده است: «ما شهروندان درحالی که می‌دانیم هیچ دولتی نتوانسته  ۳٫۵ میلیون موتورسیکلت را که ۸۰ برابر خودروها آلایندگی دارند و نیز ۱۰۰ هزار خودرو دیزلی در حال تردد در پایتخت که هیچ تجهیز کنترل آلایندگی در اگزوز آنها وجود ندارد را ساماندهی  کند، انبوهی از خودروهای شخصی را به خیابان‌ها می‌آوریم تا در ترافیک وحشتناک خودساخته، چندین برابر زمان مورد نیاز، برای رسیدن به مقاصد مورد نظر وقت صرف کنیم».

 

 

اوتنها راه موفقیت برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را قاطعیت دولت در اجرای مصوبات و قانون و جلوگیری از ورود این حجم خودروهای شخصی به خیابان‌ها دانسته و گفته:« دولت‌ها نباید در کشورداری دچار تعارفات با مردم شوند، متاسفانه نگاه سیاسی حاکم بر تصمیمات کلان همواره مانع از توجه به اولویت‌ها شده است. همان‌گونه که تا کنون موفق به قطع یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی نشده‌ایم؛ دولت‌های ما باید شرایط دوچرخه‌سواری افراد را در هوایی پاک فراهم کنند که بی‌تحرکی مردم افزایش بیماری‌های مزمن را به مرز نگران‌کننده رسانده است».

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا