اقتصاد دانش بنیان زمینه ساز رقابت تولیدات داخلی و خارجی

ابراهیم نکو در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به عزم جدی مسوولان کشور برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان، گفت: دولت در بودجه 94 اعتبارات نسبتا رضایتبخشی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اختصاص داده است. من فکر می کنم که دولت بر اساس صحبت های مقام معظم رهبری و با توجه به دغدغه های ایشان در حوزه اقتصادی، گام های خوبی در این زمینه برداشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد مبتنی بر فعالیت های دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی است. یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاهاست که در متن این موضوع، فعالیت های دانش بنیان نهفته است. اقتصاد دانش بنیان زمینه لازم برای رقابت تولیدات داخلی را با تولیدات خارجی فراهم می کند و این بحث مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند و در جهت تقویت این هدف بکوشند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان باید توجه داشته باشند که امروز این تکلیف بر دوش آنها نهاده شده که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، ایده ها و طرح های خود را ارایه دهند. ارایه ایده ها و طرح هاست که می تواند حمایت همه قوا را به همراه داشته باشد. هم اکنون همه مسوولان و دست اندرکاران دولت و مجلس  از ورود شرکت هایی که می خواهند وارد عرصه فعالیت های دانش بنیان شوند، حمایت می کنند چراکه این امر می تواند هدف های اقتصادی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

نکو با تاکید بر ضرورت دانش بنیان شدن شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور، گفت: نه تنها در کشور ما که در همه کشورهای دنیا، چنانچه صنایع مختلف بر اساس تکنولوژی و دانش روز گام برندارند، نتیجه آن جز حذف و نابودی نخواهد بود. این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. کسانی که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت می کنند حتما یک گام از دیگران جلوتر هستند. کسانی که در این راستا گام برنداشتند مثل بسیاری از شرکت های صنعتی و بنگاه های بزرگ اقتصادی ما، چاره ای ندارند جز اینکه در آینده به این سمت حرکت کنند. من فکر می کنم که اگر این شرکت ها از همین امروز در این مسیر حرکت کنند، باز ضرر نکرده اند اما اگر این کار را به آینده موکول کنند حتما از رقیبان خود عقب می افتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: قطعا ایجاد بازار رقابتی، خروج این شرکت ها از مسیر فعلی و حرکت در مسیر دانش بنیان شدن را به همراه خواهد داشت. اگر این اتفاق بیفتد، شرکت ها و بنگاه های بزرگ تولیدی و اقتصادی مجبور می شوند برای تطبیق خود با شرایط بازار به دانش بنیان شدن رو بیاورند. تنها در این صورت است که ما می توانیم در سطح اقتصاد منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم وگرنه می بایست شاهد بروز مشکلات عدیده برای این شرکت ها باشیم.             

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا