نصب 150 مگاوات نیروگاه بادی در کشور

دکتر محمد ساتکین در حاشیه بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس بر اهمیت شناخت پتانسیل کشور در زمینه انرژی بادی تاکید و اظهار کرد: پیش از این در یک مرحله اطلس باد ایران تدوین شده و در مرحله بعد با همکاری پژوهشکده هواشناسی و DTU دانمارک با دقت بیشتر و استفاده از روش های جدیدتر این اطلس تهیه شده است.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) افزود: هدف از این کار این است که بدانیم چه قدر پتانسیل انرژی بادی و در کدام مناطق وجود دارد و با چه فناوری هایی قابل استحصال است. این امر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت استحصال انرژی باد در کشور، گفت: پیش بینی ها حکایت از این دارد که با توجه به تعرفه های امروز، حداقل 30 هزار مگاوات قابلیت نصب نیروگاه های بادی در کلاس های یک، دو و سه داریم که البته این میزان می تواند متناسب با تعرفه تغییر کند.

ساتکین تصریح کرد: تاکنون 150 مگاوات نیروگاه بادی در کشور نصب شده که 100 مگاوات آن از سوی بخش دولتی و 50 مگاوات دیگر از سوی بخش خصوصی به ویژه مپنا بوده است.

وی یادآور شد: دولت در بحث احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بیشتر در حد پایلوت ورود می کند اما زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می نماید.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) ادامه داد: هم اینک تعرفه خرید هر کیلووات ساعت برق حاصل از انرژی بادی در کشور بین 11 تا 12 سنت است که در مقایسه با تعرفه حداکثر 3 سنتی خرید برق در اروپا بسیار قابل توجه است. این نشان می دهد که ما توانسته ایم توجه سرمایه گذاران جهان را جلب کنیم.

ساتکین در پایان گفت: مقرر شده که در 5 سال آینده 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شود که بخش زیادی از آن مربوط به نیروگاه های بادی خواهد بود.  

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا