اتحاد فضائی چین ، روسیه و هندوستان

سینا پرس : در پی بروز اختلافات گسترده ای در همکاری های بین ناسا و سازمان فضائی روسیه برای استفاده مشترک از ایستگاه بین المللی فضائی ، روسیه به طور رسمی اعلام کرده بود که قصد ساخت یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید در مدار زمین دارد . از سوی دیگر بروز برخی بحران های اقتصادی در این کشور سبب به تعویق افتادن پروژه مورد نظر شده و در نهایت این کشور در نظر دارد با همکاری برخی از متحدان خود این عملیات را اجرائی کند . در همین راستا ،  روز گذشته با انتشار پیش نویس قرارداد جدید فضائی روسیه از سوی انجمن متخصصین ارتش و صنایع این کشور Russia’s military and industrial commission مشخص شد که سه کشور هند ، روسیه و چین توافق کرده اند با کمک یکدیگر ایستگاه فضائی جدیدی در مدار زمین مستقر کنند . این ایستگاه فضائی در منطقه اوج مدار زمین بر فراز روسیه قرار گرفته است .

در این اطلاعیه تصریح شده است که : کار بر روی امکان اجرای پروژه ایستگاه بین المللی فضائی جدید با کمک کشورهای BRICS ( روسیه ، چین و هندوستان ) بخشی از استراتژی اتحاد در زمینه ساخت و ایجاد تکنولوژی های جدید است .

در این پیش نویس همچنین عنوان شده است که : " ما می توانیم هم اکنون این کار را آغاز کرده و پروژه را استارت بزنیم این برنامه در دستور کار کشورهای BRICS قرار داشته و بخشی از همکاری تجاری در قالب فعالیت علمی محسوب می شود .  "

شایان ذکر است که  متخصصان در رابطه با این همکاری  پیشنهاد کرده اند که روسیه باید جزئیات طرح مورد نظر را به تفصیل ، تهیه و به کشورهای چین و هندوستان که رشد خیره کننده ای را در زمینه تکنولوژی های فضائی تجربه می کنند ارائه دهد .

موضوع دیگری که از سوی سه کشور مورد توجه قرار داشته و می تواند زمینه همکاری های علمی مشترکی را بین کشورهای فوق ایجاد کند ؛ بحث ساخت سوخت مبتنی بر گاز متان برای سفینه های فضاپیما و هواپیماها است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا