ثبت رکورد تولید انرژی باد در اروپا

در روز بیست و هشتم اکتبر سال جاری میلادی برابر با ششم آبان ماه میزان انرژی تولید شده از نیروی باد در بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا، رکوردی جدید را شاهد بود. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، میزان انرژی تولید شده از طریق نیروی باد در این روز برابر با 24.6 درصد از کل نیاز الکتریکی کشورهای اروپائی بوده و برای مصرف خانگی 197 میلیون خانواده اروپائی کفایت می کرد.

انرژی باد دریایی در حال حاضر ارزان تر از انرژی هسته ای در انگلستان بوده و کشورهای سراسر اروپا مقدار قابل توجهی از انرژی الکتریکی خود را از نیروی باد دریافت می کنند. دانمارک به طور منظم بیش از 100 درصد از انرژی خود را از باد به دست می آورد و این میزان در اواخر هفته گذشته به 109 درصد رسید.  در کشور آلمان نیمی از نیروی برق از طریق باد تولید شده و اسکاتلند اخیرا موفق به افتتاح اولین مزرعه بادی شناور خود شد که باید انرژی مورد نیاز 10 هزار خانه را فراهم کند.

اگرچه دلیل اصلی این افزایش تولید انرژی الکتریکی از طریق توربین های بادی مرتبط با طوفان سختی بود که در روزهای پایانی هفته کل قاره اروپا را در نوردید اما این موضوع بی ارتباط با سیاست های موفق کشورهای اتحادیه در توسعه انرژی های پاک نیست.  در این زمان 153.7 گیگاوات ظرفیت نیروی باد نصب شده در اتحادیه اروپا ( از جمله بزرگترین معادن باد خورشیدی در ساحل کنت – Kent-) تولید و ثبت شد . به این ترتیب شاهد هستیم که نیروی باد در حال تبدیل شدن به نیروی اصلی انرژی تجدید پذیر در کل قاره اروپا  است.

 در سال 2009 میلادی سران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند با استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر و کاهش تولید گازهای گلخانه ای، میزان این گاز ها را تا سال 2050، نسبت به سال 1990 میلادی هشتاد درصد کاهش دهند.  این هدف شامل یک دستورالعمل برای دستیابی به حداقل 20 درصد انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا از طریق انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2020 است.

در نتیجه اجرای این سیاست، انرژی باد دریایی در حال حاضر ارزان تر از انرژی هسته ای در انگلستان بوده و کشورهای سراسر اروپا مقدار قابل توجهی از انرژی الکتریکی خود را از نیروی باد دریافت می کنند. دانمارک به طور منظم بیش از 100 درصد از انرژی خود را از باد به دست می آورد و این میزان در اواخر هفته گذشته به 109 درصد رسید.  در کشور آلمان نیمی از نیروی برق از طریق باد تولید شده و اسکاتلند اخیرا موفق به افتتاح اولین مزرعه بادی شناور خود شد که باید انرژی مورد نیاز 10 هزار خانه را فراهم کند.

به نظر می رسد با ساخت نیروگاه های بادی ساحلی در قاره اروپا، موضوع تولید انرژی الکتریکی از باد در ابتدای مسیر خود قرار داشته و اتحادیه اروپا با سرعت زیادی به سمت تولید انرژی های پاک پیش می رود.

شرکت دانمارکی Ørsted Energy به تازگی در حال اجرای پروژه ای است که طی آن بزرگترین نیروگاه بادی ساحلی جهان در این کشور ساخته می شود. این پروژه با همکاری بریتانیا در حال اجرا بوده و ظرفیت آن هزار و 200 مگاوات خواهد بود. پیش بینی می شود این نیروگاه در سال 2020 آغاز به کار کند. در همین حال بزرگترین مزرعه بادی جهان نیز به طور همزمان در حال ساخت در بریتانیا بوده و پیش بینی می شود ظرفیت آن 1386 مگا وات باشد که در سال 2022 افتتاح خواهد شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: futurism

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا