هشدار سازمان ملل نسبت به توافق اقلیمی پاریس

شهر بن در جریان برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی، این روزها حال ‌و هوای تاز‌ه‌ای پیدا کرده است. علاوه بر یک ایستگاه قطار جدید، در گوشه و کنار شهر سازه‌های چادری به شکل خیمه برای سالن‌‌های همایش برپا شده است. در این سازه‌های چادری که کنار رود «راین» برپا شده‌اند، نمایندگان ۱۹۶ کشور جهان در مدت دو هفته دیدار و گفتگو خواهند کرد.به این ترتیب گویی همه زیر یک سقف خواهند بود.

کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بن، خود هزینه ساخت سازه‌های چادری را پرداخت می‌کنند. ده‌ها کارگر همچنان مشغول کار هستند تا این سازه‌ها را تا آغاز مراسم آماده کنند. از ایران نیز هیأتی به ریاست کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط‌زیست در کنفرانس بن حضور خواهد داشت.

روی خیمه آلمان قرار است کره‌ای به قطر سه متر نصب شود که با روشنایی ال‌ ای دی تزئین خواهد شد. این خیمه همچنین دارای یک سالن آمفی‌تئاتر کوچک و یک نمایشگاه مجازی برای معرفی فعالیت‌های وزارت‌خانه، همکاری‌های اقتصادی و توسعه وزارتخانه محیط‌زیست آلمان خواهد بود.

کنفرانس تغییرات اقلیمی بن و حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور جهان هرچند هیجان‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود اما سختی‌های خاص خود را نیز در بر خواهد داشت. به همین منظور و برای ایجاد آرامش هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان، ایستگاه‌های مختلفی در این کنفرانس در نظر گرفته شده است تا در آن‌ها افراد، خود را برای حضور در نشست‌ها آماده کنند و البته تلفن، تبلت و کامپیوترشان را هم شارژ کنند.

همچنین یک سازۀ دوطبقه به‌عنوان سالن غذاخوری در نظر گرفته شده که در یک زمان پذیرای۱۵۰۰ میهمان کنفرانس خواهد بود. بخش عمدۀ خوراک‌های این سالن غذاخوری، گیاهی خواهد بود. دوستداران محیط‌زیست می‌توانند با 10 تا ۱۲ یورو یک پرس غذای سازگار با محیط‌زیست سفارش دهند، غذایی تهیه‌شده از محصولات محلی فصل و ارگانیک.

ریاست بیست‌وسومین کنفرانس تغییرات اقلیمی COP23، بر عهده «فیجی» است که سال گذشته رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

این کنفرانس با همکاری دفتر مرکزی سازمان ملل، که در شهر بن قرار دارد، و دولت آلمان برگزار خواهد شد.

سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر نمایندگان جوامع مدنی در کنفرانس تغییرات اقلیمی بن نقشی کلیدی خواهند داشت، به همین دلیل خیمه‌ای برای برگزاری مراسم آن‌ها اختصاص داده شده است. حدود ۵۰۰ سازمان غیرانتفاعی برای شرکت در کنفرانس بن ثبت‌نام کرده‌اند که در ۱۶۰ ایستگاه به صورت چرخشی برنامه‌های خود را معرفی خواهند کرد.

هم‌اکنون در آستانه برگزاری بیست‌وسومین کنفرانس تغییرات اقلیمی و در حالی که شهر بن آماده پذیرایی از فعالان محیط‌زیست و نمایندگان ۱۹۶ کشور جهان است، سازمان ملل متحد هشدار داده است، کاری که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان انجام می‌شود به‌هیچ‌وجه کافی نیست. سازمان ملل می‌گوید: «تفاوت آن‌چه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انجام شده و آن‌چه در توافق اقلیمی پاریس به آن‌ تعهد شده، به نحو خطرناکی "زیاد" است.»

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا