امضای توافقنامه همکاری انجمن چاپ ایران و دانشگاه امیرکبیر

تاسیس و راه اندازی انستیتو چاپ ایران در دانشگاه امیرکبیر، توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه چاپ و استقرار آن ها در مرکز رشد فناوری دانشگاه امیرکبیر با همکاری انجمن چاپ، همکاری در زمينه بومی سازی اين صنعت، توسعه سیستم های مدیریت و فرایند برندسازی، تدوين سند جامع چاپ براساس نقشه جامعه علمی کشور، ایجاد رشته های فنی و مهندسی با گرایش چاپ، از محور های اساسی همکاری دانشگاه امیرکبیر و انجمن علمی فناوری چاپ ایران است.

دکتر امامی، عضو هئیت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این مراسم گفت: تنها راه نجات صنعت چاپ در شرایط امروز، نگاه به آموزش، پژوهش و‌ انتقال دانش فنی این فناوری به داخل کشور خواهد بود. شریان حیاتی رسانه های مکتوب در دست فناوری چاپ قرار دارد که با وجود شبکه های اجتماعی، بایستی در راستای نوآوری مستمر گام بردارد.

حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم

دکتر مرتضی ابراهیمی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تأکید کرد: بسیار خوشحالیم که این تفاهم نامه امضا می شود تا بر مبنای آن، طرفین از نقاط قوت و تجارت هم استفاده کنند. صنعت چاپ ابعاد مختلفی دارد؛ ورود دانشگاه صنعتی امیر کبیر به عنوان مادر دانشگاه های صنعتی کشور به این حوزه باعث می شود که هم صنعت از دانشگاه استفاده کند و‌ هم دانشگاه، دستاوردهایی داشته باشد که در صنعت به عمل بیاید.

ابراهمی افزود: این حرکت ما، رفتن به سمت دانشگاه های نسل سوم است؛ مبنی بر اینکه دانش آموختگان ما، کارآفرین باشند و این اجرایی نمی شود، مگر در دست گرفتن پروژه ها و‌ آشنایی با صنایع مختلف بخصوص صنعت چاپ که جزء سه صنعت برتر دنیاست.

مهندس سید بدرالدین احمدی، عضو هئیت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران و عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در مراسم امضای این تفاهمنامه بیان کرد: وقتی از واژه رسانه سخن می گوییم، در نهایت بین انسان ها ارتباط برقرار می کنیم و وقتی می گوییم "رسانه مکتوب" یا باید از واژه درست استفاده کنیم یا تصویر؛ بنابراین باید بتوانیم زیبایی شناسی را در کار خود قرار دهیم، زیرا ارتباطات را بسیار قوی می کند.

احمدی افزود: بحث روانشناسی نیز چه در رسانه مکتوب و چه دیجیتال، باعث خلاقیت، نوآوری و ایجاد انگیزه می شود و می تواند در جامعه مبحثی را از علوم انسانی به علوم فناوری پیوند دهد‌.

بیطرفان: امروزه دانشگاه باید جهت اش را به سوی صنعت نشانه بگیرد و همینطور صنعت هم نیازهایش را به نخبگان، متخصصان علمی و دانشگاهی بسپارد

دکتر مهدویان، نایب رئیس انجمن علمی فناوری و عضو هئیت دانشگاه امیرکبیر، یکی از دلایل مشکلات حوزه چاپ را نبود این صنعت در نقشه جامعه علمی کشور نبوده ذکر کرده و گفت: امیدواریم با امضای این تفاهمنامه، دانشجویان و علاقمندان به این رشته جذب شوند و در عین حال، دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند جای خالی در این صنعت را به خوبی پر کند.

مهندس غلامرضا شجاع، رئیس تعاونی کلیشه و لیتوگرافان تهران نیز در بخشی از این مراسم، به وضعیت صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: امیدواریم با امضای این تفاهمنامه، بتوانیم در بحث پژوهش علمی صنعت چاپ حرفی برای گفتن داشته باشیم.

صنعت چاپ، صنعت بین رشته ای است

مهندس محمد بیطرفیان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، با اشاره به امضای این تفاهمنامه گفت: صنعت چاپ، صنعت بین رشته ای است و بر همه رشته ها اثر دارد و این برای انجمن افتخار بزرگی است که با اتصال ارتباط بین دانشگاه و صنعت، یک فرصت طلایی برای این رشته ایجاد شود؛ درعین حال، افتخاری برای دانشگاه است که به این حوزه مهم و تاثیرگذار علمی کشور ورود پیدا می کند.

بیطرفان افزود: امروزه دانشگاه باید جهت اش را به سوی صنعت نشانه بگیرد و همینطور صنعت هم نیازهایش را به نخبگان، متخصصان علمی و دانشگاهی بسپارد. پروژه ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی در این حوزه باید در دانشگاه صنعتی امیر کبیر عملیاتی شود و چقدر خوب است که دانشگاه امیر کبیر پیشرو در صنعت باشد.

 

 

گزارش: سارا فرهادیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا