ارتباط عجیب خشکی هوا با سرطان مری

سرطان، بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به‌عنوان دومین علت مرگ در جوامع شناخته‌شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تعداد بیماران مبتلا به سرطان تا سال 2020 به 22 میلیون نفر خواهد رسید.

به علت آمار مرگ‌ومیر بالا و همچنین هزینه‌های سنگین درمان این بیماری، پژوهشگران همواره به بررسی عوامل مستقیم و غیرمستقیم مؤثر در بروز انواع سرطان‌ها می‌پردازند.

در راستای این پژوهش‌ها و با توجه به اهمیت بررسی همه‌جانبه بیماری سرطان در کشور ما، پژوهشگران اداره کل هواشناسی گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مطالعه­ای را به‌منظور تعیین ارتباط خصوصـیات اقلیمـی ازجمله بارش باران و دماي هوا با بروز سرطان­های مختلف به‌ویژه سـرطان­هـاي دستگاه گوارش فوقانی انجام داده‌اند.

سرطان، بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به‌عنوان دومین علت مرگ در جوامع شناخته‌شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تعداد بیماران مبتلا به سرطان تا سال 2020 به 22 میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته خانم قاسمی کبریا، محقق مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشگی گلستان و از پژوهشگران این پروژه در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس: «نتایج آمار برنامه ثبت سرطان در استان گلستان نشان داده بود که برخی سرطان‌ها در مناطق خاصی از استان بیشتر هستند. به‌همین‌دلیل، این ایده به ذهن ما رسید که ممکن است وضعیت آب‌و‌هوا در بروز این سرطان‌ها موثر باشد و به همین دلیل این مطالعه طراحی شد».

در این پژوهش اطلاعات ثبت‌شده سرطان در استان گلستان که از استان‌های با مشکلات حاد در این زمینه است، جمع­آوری شد. با توجه به شایع بودن سرطان مری در این منطقه، بر اساس میزان بروز این سرطان، استان به دو منطقه پرخطر و کم­خطر تقسیم شد. همچنین داده­های آب و هوایی مناطق مختلف استان طی سال­های مختلف مورداستفاده قرار گرفت.

طبق نتایج به‌دست‌آمده، بین میزان بارش و بروز سرطان مری در استان گلستان رابطه معکوس وجود دارد. این یافته بدین معنی است که هر چه رطوبت منطقه بیشتر باشد، احتمال بروز سرطان مری در افراد کمتر می‌شود. برای مثال، میزان بروز این نوع سرطان در مناطق خشک شامل ترکمن‌صحرا و نواحی شرقی این استان، بیشتر از مناطق مرطوب بوده است.

طبق این یافته‌ها، میزان بروز تمامی سرطان­ها به‌جز سرطان پستان در مناطق خشک بیشتر از مناطق مرطوب گزارش‌شده است.

داده‌های آب و هوایی نیز نشان می‌دهند میزان بارندگی سالانه در منطقه پرخطر بروز سرطان مری، به‌طور چشمگیری کمتر از منطقه کم­خطر بوده است.

قاسمی کبریا، در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط علمی احتمالی بین نوع تغذیه این مردمان و بیماری فوق اظهار داشته: «نتایج مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و همچنین مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی با ابتلا به این سرطان‌ها ارتباط دارد. با این حال از ارتباط بین این سرطان‌ها با مناطق آب‌و‌هوایی مختلف نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت».

بر اساس یافته‌های پژوهش محققین فوق، جهش‌های ژنتیکی که بر اساس سبک زندگی متأثر از عوامل محیطی و اقلیم استان گلستان رخ‌ داده‌اند، یکی از عوامل غیرمستقیم مؤثر در بروز انواع سرطان‌ها هستند.  

با توجه به این یافته‌ها، محققین اشاره کرده‌اند ازآن‌جایی‌که ایـران و مناطق شمالی به‌ویژه استان گلستان در کمربنـد سـرطان مـري قـرار دارد، امید می­رود ارتباط مستقیم و غیرمستقیم بین شرایط اقلیمی شامل عوامل جغرافیـایی و آب‌وهوای محـلی، بـا بروز سـرطان مري و سایر انواع سرطان­ها موردتوجه محققان قرارگرفته و در آینده بررسی­هاي دقیق­تری در ایـن زمینه انجام شود.

خانم قاسمی کبریا، در ادامه با توجه به این که این پژوهش تاکنون در نقطه خشک دیگری از کشور ما انجام نشده، اشاره نموده که نیاز به چنین تحقیقاتی در کنار پژوهش اختصاصی روی گروه‌های مختلف سنی از این لحاظ نیز کاملا مشهود است.

 قابل ذکر است نتایج مطالعه فوق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در «مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان» به چاپ رسیده است.

 

گزارش و گفتگو: محمدرضا دلفیه

منبع: امین­زاده، ع و همکاران. 1396. ارتباط بین میزان بارش و دمای محیط با میزان بروز انواع سرطان در استان گلستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 19(3): 85-80.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا