غرفه نشریه ساروس در نمایشگاه مطبوعات

نشریه الکترونیکی ساروس فعالیت خود را از اسفند 93 آغاز کرد؛ محور اصلی نشریه، نجوم است و در کنار آن به مسائل مرتبط از جمله فیزیک و آلودگی نوری پرداخته می شود.

تیم ساروس که برای نخستین بار در نمایشگاه مطبوعات 96 حضور پیدا کرده، بخش های مختلفی از جمله معرفی نشریه، آشنایی بیشتر با شعار نشریه "آسمانتان را روشن کنید"، برگزاری کارگاه های آموزشی را برای بازدیدکنندگان تدارک دیده است.

برنامه‌های علمی ترویجی در حال اجرا در راهروهای طبقه اول :

1- شبه علمی به نام طالع بینی

کارشناسانی از تیم ساروس در راهروهای طبقه اول فعالیت می‌کنند و با دلایل منطقی و علمی و همچنین با اجرای آزمایشی کوتاه به افراد نشان می‌دهند که طالع بینی یک شبه‌علم می‌باشد و هیچ پایه و اساس علمی ندارد. افراد پس از این گفتگو به بازدید از طبقه دوم شبستان دعوت می‌گردند.

برنامه‌های جانبی در حال اجرا در غرفه :

1- معرفی ماهنامه الکترونیکی و رزومه فعالیتی تیم ساروس با کمک مانیتور لمسی و همچنین ثبت اشتراک دریافت منظم ماهنامه از طریق ایمیل. ماهنامه الکترونیکی نجومی ساروس هرماه بصورت رایگان و در بستر اینترنت منتشر می‌گردد.

2- امکان عکاسی با ماکت فضاپیما

3- امکان عکاسی با دیوار مشاهیر علوم و نجوم به نحوی که تصویر هر فرد بر روی آینه‌ای که در میان عکس مشاهیر قرار داده شده است، ثبت شود.

برنامه‌های جانبی در حال اجرا در سالن گفتگو :

1- سمینار آموزشی "ساده‌سازی علم در رسانه" با حضور آقای محمدرضا رضایی- دوشنبه یاعت 18 الی 19

2- سخنرانی و پنل گفتگو با موضوع "زمزمه کیهان" و با هدف افزایش سطح آ'اهی جامعه در رابطه با داغ‌ترین خبر علمی این روزها یعنی امواج گرانشی با حضور دکتر سپهر اربابی

ساروس در کنار انتشار نشریه، برنامه های ترویجی در حوزه نجوم نیز برگزار می کند که آخرین برنامه، استارتاپ ویکند علم تهران بود. در بهمن ماه نیز استارتاپ ویکند 2 برگزار خواهد شد.

همچنین برنامه ویژه ای برای شب یلدا درحال برنامه ریزی است. این برنامه ترویجی، یک کرسی علمی- فرهنگی است که سال گذشته با همکاری نشریه ثالث برگزار شد. امسال هم قرار است که با همکاری یک مرکز فرهنگی، در کنار برنامه های فرهنگی ویژه این شب، یلدا از لحاظ نجومی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

ساروس در سال 95 موفق به دریافت جایزه ترویجی چراغ شد و امسال به عنوان یکی از برگزارکنندگان، با این جایزه همکاری می کند.

 نشریه الکترونیکی ساروس (www.saros.ir) به صورت ماهانه و رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا