شامپانزه ها تا چه حد به انسان شباهت دارند؟

قطعا با بررسی ظاهری شامپانزه و انسان نیز می توان به این نتیجه رسید که این دو موجود در مسیر تکاملی خود دارای شباهت های زیادی بوده و بسیار مشابه هستند. این موضوع در حالی است که پژوهش های جدید نشان می دهد انسان و شامپانزه دارای شباهت های بسیار بیشتری نسبت به آن چه تا کنون تصور می شد، هستند. در این مطالعات مشخص شد هر یک از شامپانزه ها دقیقا مانند انسان دارای ویژگی های اخلاقی و شخصیت خاص خود است که در طول سال های عمر خود، آن را پرورش داده و حفظ می کند.

پژوهش های جدید نشان می دهد انسان و شامپانزه دارای شباهت های بسیار بیشتری نسبت به آن چه تا کنون تصور می شد، هستند. در این مطالعات مشخص شد هر یک از شامپانزه ها دقیقا مانند انسان دارای ویژگی های اخلاقی و شخصیت خاص خود است که در طول سال های عمر خود، آن را پرورش داده و حفظ می کند.

 مطالعات این حوزه، وامدار جین گودال (Jane Goodall) از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ است که از پیشگامان مطالعات مربوط به نخستینیان در بریتانیا بوده و در دهه هفتاد میلادی مطالعات زیادی در این رابطه انجام داده و نشان داد شامپانزه ها دارای شخصیت منحصر به فرد خود هستند. وی در بررسی های خود دریافت که برخی از شامپانزه ها بازیگوش و شیطان هستند در حالی که برخی دارای ویژگی های پرخاشگرایانه و گروهی نیز مهربان و صمیمی هستند. وی در سال 1973 و طی این تحقیقات، 128 شامپانزه را در مرکز مطالعات کاسکالا (Kasekala) در تانزانیا مورد مطالعه و بررسی قرار داده و 24 ویژگی مختلف را در آن ها تشخیص داد که از آن جمله می توان به حریص بودن، حسادت، آرام بودن و فضول بودن اشاره کرد.

به تازگی تیمی از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ به بررسی دقیق تر این موضوع پرداخته و با مطالعه همان تعداد شامپانزه در کشور تانزانیا که برخی از آن ها پیش از این در دهه هفتاد میلادی مطالعه شده بودند دریافتند که این ویژگی های اخلاقی در شامپانزه ها ثابت بوده و با افزایش سن در آن ها، ویژگی های فوق ثابت مانده و این خصیصه دقیقا مشابه خصلت های موجود در انسان ها است.   

الکساندر ویس (Alexander Weiss) سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ در رابطه با مطالعات فوق اعلام کرد: «این گروه از شامپانزه ها را می توان مشهور ترین شامپانزه های جهان محسوب کرده و در حقیقت مطالعه دوباره آن ها امری جالب و تا حدی ترسناک است.»

در مطالعات اخیر، پژوهشگران توانستند 24 شامپانزه از مطالعات پیشین را که توسط جین گودال بررسی و ویژگی های اخلاقی آن ها ثبت شده بود را شناسائی و مجددا مورد مطالعه قرار دهند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که این شامپانزه ها دقیقا همان ویژگی های ثبت شده در دهه هفتاد میلادی را حفظ کرده و شخصیت ثابتی داشته اند.

مطالعات دکتر جین گودال نشان می داد که به طور کلی شامپانزه های ماده قابل اعتماد تر بوده و دارای ویژگی های افسردگی و خجالتی بودن هستند اما شامپانزه های نز عموما اجتماعی تر و پرخاشگر هستند. البته در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد. برای مثال یک شامپانزه ماده در سال 1975 میلادی، چهار نوزاد را کشته و خورد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی اطلاعات علمی (Scientific Data) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: inews.co

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا