زباله های دریایی عامل بروز کشند قرمز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،ناصر حاجی زاده ذاکر روز دوشنبه در حاشیه همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا افزود: زباله ها بخش مهمی از آلودگی های دریایی هستند و به شدت برای محیط زیست دریایی زیان آورهستند .
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار کرد: کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است طبیعی که براثر نوعی جلبک میکروسکپی به وجود می آید که در برخی موارد سمی تولید می کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تاثیر می گذارد و سبب فلج شدن سیستم تنفسی آنها شده و مرگ ماهیان را به دنبال دارد.
حاجی زاده ذاکر افزود: ورود بی رویه فاضلاب های شهری، کشاورزی و صنعتی به دریاها بدون تصفیه، خطرات و تهدیدات بیشماری برای کشوردارد؛ متاسفانه این آلودگی ها محدود به سواحل آبی ایران نمی شود و در آبهای مشترک ایران با دیگر کشورها هم دیده شده که باید به عنوان یک مشکل منطقه ای و جهانی به آن نگاه کرد.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر کاوشگر اقیانوس پیمای خلیج فارس به تجهیزات مدرن و پیشرفته اندازه گیری مجهز شده است گفت: با گذشت حدود یک سال از تحویل کاوشگر خلیج فارس، تست های عملیاتی روی آن انجام شده و بزودی یک گشت را در تنگه هرمز خواهیم داشت.
وی افزود: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی چابهار به صورت مرتب تغییرات زیست محیطی و اقلیمی در منطقه را بررسی می کند و بارها در خصوص وقوع کشند قرمزهشدار و نتایج مطالعات و تحقیقات خود را در اختیار ارگانها و سازمانهای فعال در منطقه نیز گذاشته است.
اولین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا امروز و فردا نهم آبان ماه در هتل المپیک درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا