ابداع نوار بهداشتی از الیاف درخت موز در هند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،"ساتی" با استفاده از نوارهای بهداشتی خود برای بازار هند، همزمان دو مشکل را حل می‌کند.  نوارهای "ساتی" هم سلامت زنان را بهبود می‌بخشند و هم میلیون‌ها تُن زباله را از طبیعت حذف خواهند کرد.

بخاطر فقر، فقط 16 درصد زنان در هند توانایی استفاده از نوار بهداشتی را دارند که این امر موجب بروز مشکلات بهداشتی و اجتماعی می‌شود. در عین حال، تولید آنها میلیونها گالن آب را هدر می‌دهد و هر ساله دو میلیون تن نوار بهداشتی در زباله‌دان‌ها جا می‌گیرد.

برای کمک به همه این‌ها، نوارهای بهداشتی "ساتی" از الیاف رشته رشته شده درخت موز ساخته شده‌اند، مقرون به صرفه و صد درصد زیست تخریب پذیر هستند.

انگجت با کریستین کگتسو و تارون بوترا، بنیانگذاران ساتی، در کنفرانس "Hello Amber" در پاریس ملاقات کرد. این شرکت نه تنها 15 هزار یورو جایزه بخش سلامت را تصاحب کرد، بلکه جایزه 5000 یورویی و جایزه بزرگ 100 هزار یورویی را نیز در رقابت همه بخش‌ها به دست آورد.

بوترا می‌گوید: استفاده از نوار بهداشتی در آمریکا و اروپا امری بدیهی و رایج است، اما در هند و سایر کشورهای در حال توسعه مسئله مهم و معضل بزرگی است. 

وی افزود: در هند، از هر 100 زن، تنها 16 زن از نوارهای بهداشتی استفاده می‌کنند به دلیل اینکه در بعضی از نقاط مقرون به صرفه نیست و در برخی نقاط دیگر، تابوهای مذهبی و کمبود تعلیم و تربیت وجود دارد. بنابراین آنها به شیوه‌های قدیمی نظیر استفاده از پوست درخت و یا یک پارچه ساده متوسل می‌شوند، که باعث عفونت‌های مجاری ادراری(UTIs) و سایر مشکلات بهداشتی می‌شود.

کریستین کگتسو و تارون بوترا، بنیانگذاران شرکت ساتی

"ساتی" برای حل معضل اقتصادی قشر فقیر جامعه، از سود حاصل از فروش در شهرها نوارهای بهداشتی را در کیسه‌های پلاستیکی زیست تخریب پذیر در مناطق روستایی توزیع می‌کند و در عین حال، مردم روستایی را آموزش می‌دهد.

کگتسو گفت: ما در حال توزیع یک میلیون نوار بهداشتی در مناطق روستایی هستیم. همچنین یک مطالعه فشرده را در نظر گرفتیم تا ببینیم تفاوت استفاده آنها از این نوارهای بهداشتی و به خصوص نوارهای زیست تخریب پذیر چیست، چرا که در مناطق روستایی هیچ محل دفع ضایعاتی وجود ندارد.

سازندگان می‌گویند نوارها طراحی مدرن، راحت و باله‌های بزرگ دارند و مواد الیاف موز 50 درصد جذب بیشتری نسبت به محصولات شیمیایی مورد استفاده در نوارهای بهداشتی رایج است.

این مواد به طرز شگفت‌انگیزی نرم هستند و پوست را تحریک نمی‌کنند.

بوترا گفت: ساختار الیاف موز برای جذب آب خوب و بهتر از نخ و پنبه است. ما از سفید کننده، سدیم آکریلات و یا هرگونه مواد شیمیایی دیگر استفاده نمی‌کنیم. آنها با پوست سازگار نیستند و می‌توانند سبب تحریک پوست و عفونت ادراری شوند.

از آنجا که این نوارهای بهداشتی هیچ گونه مواد پلاستیکی و یا غیر آلی ندارند، تنها در سه یا شش ماه در محل دفن زباله به کمپوست تبدیل می‌شوند. در عین حال، آنها با محیط زیست سازگارتر از نوارهای تولید شده از پنبه هستند، چرا که تولید آنها میلیون‌ها گالن آب مصرف می‌کند.

در طول فرایند تولید، هیچ سفید کننده یا سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و همه آب مصرفی برای تولید آن به منظور آبیاری مزارع موز بازیافت می‌شود.

همایش "Hello Tomorrow" در مورد پیشرفت استارتاپ‌های علوم و فناوری نوین است، اما چالش، تولید یک محصول با تکنولوژی پایین بود.

با این حال، بر خلاف اکثر محصولات تکنولوژیکی، که ممکن است راحتی و یا پیشرفت‌های جزئی را ارائه کنند، نوارهای بهداشتی زندگی بهتری برای زنان به ارمغان می‌آورند.

"ساتی" یادآور می‌شود که دختران روستایی هر سال به علت فقدان نوار بهداشتی و سایر محصولات بهداشتی، تا 50 روز مدرسه را از دست می‌دهند. هدف ما این است که به حفظ دختران در مدرسه و در محل کار کمک کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا