سریع‌ترین پالس لیزر جهان ثبت شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مسابقه برای تولید سریع‌ترین پالس لیزر موجب ثبت رکورد جدیدی شد که می‌تواند باعث پیشرفت درک ما از فیزیک سطح اتمی شود.

یک تیم از انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ(ETH Zurich) یک پالس اشعه ایکس را به اندازه 43 اتوثانیه کوتاه کرد که به اندازه کافی سریع است تا بتوان الکترون‌ها را در حرکت آهسته مشاهده کرد.
اتوثانیه(attosecond) یک واحد SI برابر با ۱۸-۱۰ ثانیه است. نسبت یک اتوثانیه به یک ثانیه مانند نسبت یک ثانیه به ۳۱٫۷۱ میلیارد سال یا دو برابر عمر جهان است.این به نوبه خود باعث می‌شود مطالعه فرایندهای بسیار سریع مانند شکل‌گیری پیوندهای شیمیایی یا ایجاد الکتریسیته در سلول‌های خورشیدی ممکن شود.

سیستم از یک لیزر مادون قرمز متوسط برای تولید پالس‌های اشعه ایکس "ملایم" با پهنای باند طیفی گسترده استفاده می‌کند.

پالس‌های سطح اتوثانیه‌ای قبلی که در اطراف لیزرهای تیتانیوم-یاقوتی می‌گشت، انرژی بالقوه فوتون را محدود می‌کرد و به طور موثر مطالعه بخش‌های بزرگی از جدول تناوبی را دچار مشکل می‌کرد.

این دستاورد ETH می‌تواند به طور قابل توجهی درک ما را از رفتار الکترون‌ها بهبود بخشد، اما مزایای کاربردی زیادی نیز وجود دارد.

شما می‌توانید پنل‌های خورشیدی کارآمدتری بسازید، زیرا دانشمندان می‌دانند که چه مواد و روش‌هایی الکترون‌ها را بیشتر تحریک می‌کنند.همچنین می‌توان از این پالس‌های لیزر برای تغییر واکنش‌های شیمیایی استفاده کرد.

محققان انتظار دارند که حتی پالس‌های کوتاه‌تری نیز بسازند، بنابراین انتظار می‌رود مشاهدات دقیق‌تر و با جزییات بیشتر که عناصر بیشتری را پوشش دهد، اتفاق بیافتد.