افزایش گونه های جانوری در حال انقراض

در یک کنفرانس ویژه محیط زیست که با همکاری سازمان ملل متحد در کشور فیلیپین و در زمینه حمایت از حیوانات در حال انقراض انجام می شد، نام 33 گونه جدید جانوری در فهرست جانوران در حال انقراض و نیازمند توجه و مراقبت ویژه قرار گرفته و به فهرست جانوران پیشین در حال انقراض افزوده شد. در این فهرست جدید نام جانورانی چون پلنگ، زرافه و شامپانزه نیز دیده می شود.

ما باید این پیام مهم را به همه مردم جهان منتقل کنیم که آینده جانوران و حیوانات مهاجر به طور مستقیم با آینده ما گره خورده است و همه ما در قبال این موضوع مسئول بوده و باید واکنش مقتضی نشان دهیم.

از جمله جانوران آبزی موجود در این لیست نیز می توان به وال – کوسه، بزرگترین ماهی موجود در دریاهای جهان اشاره کرد. این کنوانسیون شش روزه که با عنوان کنوانسیون جانوران و گونه های مهاجر انجام می شد، روز یکشنبه به کار خود خاتمه داده و در نتیجه گیری این نشست بر حمایت هر چه بیشتر از جانوران مهاجری که در مسیر حرکت خود از مرزهای بین کشورها عبور می کنند، تاکید شده است.

کمیته اجرائی این نشست ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به مسئولیت همه انسان ها، از جهانیان درخواست کردند تا به حیات وحش و حفظ سلامت ان متعهد باشند. برندی چمبر (Bradney Chamber) از اعضای کمیته اجرائی این نشست در رابطه با موارد فوق اعلام کرد: «ما باید این پیام مهم را به همه مردم جهان منتقل کنیم که آینده جانوران و حیوانات مهاجر به طور مستقیم با آینده ما گره خورده است و همه ما در قبال این موضوع مسئول بوده و باید واکنش مقتضی نشان دهیم.»

از سوی دیگر در این کنفرانس از دولت های مختلف در سراسر جهان درخواست شد تا متعهد به همکاری در زمینه کاهش تاثیرات مخرب زیستگاه های دریایی شده و از ایجاد آلودگی های مختلف صوتی و زیست محیطی اجتناب کرده و با تغییرات زیست محیطی که موجب از بین رفتن گونه های مهاجر می شود، مبارزه کنند.

در این کنفرانس بیش از هزار نماینده رسمی از 129 کشور جهان حضور داشته و درباره گونه های تحت حفاظت جانوری بحث و تبادل نظر کردند. گفتنی است این کنفرانس، دوازدهمین نشست در این زمینه محسوب می شود که از سوی سازمان ملل متحد برنامه ریزی و اجرا شده است.

از جمله موارد جالب توجه در این رابطه، عدم عضویت چین در کنفرانس فوق است اما گفته می شود این کشور در حال اجرای برنامه های مناسبی جهت حفظ محیط زیست بوده و تلاش های مناسبی برای حفاظت از جانوران انجام داده است. یکی از مهمترین خواسته های فعالان محیط زیست از چین، توقف و غیر قانونی اعلام کردن تجارت عاج فیل، شاخ کرگدن و باله کوسه است که در این کشور موارد مصرف زیادی دارد.

دلیل انتخاب فیلیپین به عنوان میزبان این نشست، وجود زیستگاه های وال – کوسه در این کشور است که یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. البته انواع دیگر کوسه ها نیز در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار دارند.

در این فهرست می توان نام ده گونه از لاشخورها و همچنین گونه های مختلفی از پستانداران آفریقائی را مشاهده کرد. برای نمونه بر اساس آمارها، در حال حاضر تنها 90 هزار زرافه در سراسر جهان باقی مانده و از جمعیت این جانور با سرعت بسیار زیادی در حال کاسته شدن است.

در این فهرست همچنین نام برخی گونه های ناشناخته و کمتر مشهور نیز وجود دارد که از آن میان می توان به خرس بومی صحرای گوبی در مغولستان اشاره کرد که تنها 45 عدد از آن ها در طبیعت باقی مانده اند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا