کاربرد الکتروتراپی در درمان بیماران سکته مغزی، ضایعه نخاعی و ام اس

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر فریده دهقان منشادی روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین سمینار تازه های الکتروتراپی اظهار کرد: مثانه عصبی (نوروژنیک) که باعث بی اختیاری ادراری در این بیماران و همچنین بیماران مبتلا به پارکینسون، فلج مغزی، فلج نخاعی، بیماران ضایعات ترومایی (ضربه) و دیابتی می شود و همچنین رفع ضایعات اعصاب مرکزی و محیطی را می توان از طریق روش الکتروتراپی درمان کرد.
وی افزود: بیماران مبتلا به سیستم عصبی معمولا برای رفع اختلالات حرکتی به فیزیوتراپیست ها مراجعه می کنند یا از سوی متخصصان دیگر ارجاع داده می شوند، درحالی که مشکل بی اختیاری ادراری که بسیار برای آنان آزاردهنده است و توانایی علم فیزیوتراپی و کاربرد الکتروتراپی در درمان این عارضه مورد غفلت قرار می گیرد.
** زمان طلایی درمان مثانه نوروژنیک
دهقان ادامه داد: بیشتر افرادی که دچار ضایعات ناشی از تصادفات جاده ای می شوند در سنین بین 24 تا 44 سالگی هستند و 60 درصد آنان مردان هستند؛ این بیماران بیشتر دچار ضایعات ناکامل عصبی می شوند و در صورتی که به موقع ارجاع داده شوند، می توان از پیشرفت ضایعه پیشگیری و ضایعه مثانه نوروژنیک را درمان کرد.
وی گفت: زمان طلایی برای درمان این بیماران حداکثر سه سال پس از بروز عارضه است؛ البته این زمان برای همه بیماران یکسان نیست و به مواردی مانند شدت عارضه و سن بیمار بستگی دارد.
دهقان اظهار کرد: در بسیاری از موارد به مشکلات ادراری این بیماران توجه لازم نمی شود و تصور بر این است که به همراه داشتن سوند جزء لاینفک بیمار باید باشد؛ در صورتی که می توان با مراجعه به موقع این عارضه را با روش الکتروتراپی درمان کرد.
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران درخصوص کاربرد الکتروتراپی در درمان بیماران دیابتی مبتلا به مثانه نوروژنیک نیز گفت: طبق آمارهای اعلام شده، پنج میلیون دیابتی در کشور داریم که هر ساله 310 هزار نفر به این تعداد افزوده می شود و برآورد شده است که تا سال 2040 میلادی 13 درصد جمعیت بالای 20 سال کشور دیابت خواهند داشت.
دهقان افزود: بر این اساس می توان پیش بینی کرد که حدود 60 درصد این افراد دچار مثانه نوروژنیک می شوند؛ دیابت مادر بیماری ها است و علاوه بر این می تواند با مشکلات کلیوی، قلبی، چشمی و زخم های پیشرفته که در مواردی به قطع عضو منجر می شود، همراه باشد؛ زخم هایی که با روش الکتروتراپی قابل درمان هستند.
وی گفت: مثانه نوروژنیک هم منجر به بی اختیاری ادرار و هم احتباس ادرار می شود که می تواند عوارضی مانند عفونت کلیوی و مشکلات متعاقب آن را به همراه داشته باشد.
دبیر علمی پنجمین سمینار تازه های الکتروتراپی انجمن فیزیوتراپی ایران با انتقاد از بی توجهی نسبت به روش های درمانی توانبخشی و فیزیوتراپی در درمان بسیاری از بیماری ها اظهار کرد: بخشی از این بی توجهی به دلیل عدم آگاهی عموم مردم و در مواردی حتی متخصصان رشته های دیگر پزشکی نسبت به کاربرد روش های فیزیوتراپی در درمان بیماری ها است که لازم است اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
دهقان در مورد تاثیر الکتروتراپی در بیماران مبتلا به ام اس نیز گفت: در ام اس که یک بیماری پیشرونده است، می توان با استفاده از این روش مانع از پیشرفت بی اختیاری ادراری شد درحالی که اصل بیماری پیشرفت می کند.
وی در مورد میزان موفقیت استفاده از این روش برای رهایی بیماران از سوند، گفت: در مورد بیماران ضایعه نخاعی، سکته مغزی و ام اس امیدواری و درصد موفقیت بالا است امادر مورد بیماران دیابتی به دلیل پراکنده بودن اعصاب محیطی درگیر، هنوز نتایج مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
** کمبود فیزیوتراپیست در کشور
دکتر ابراهیم انتظاری عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران نیز درخصوص تعداد فیزیوتراپیست های کشور گفت: هفت هزار فیزیوتراپیست فارغ التحصیل داریم که تعداد قابل توجهی از آنان مهاجرت کرده اند و به همین دلیل با کمبود فیزیوتراپیست مواجه هستیم.
وی توضیح داد: در حال حاضر به ازای هر 70 هزار نفر یک فیزیوتراپیست داریم؛ بهترین نسبت فیزیوتراپیست به جمعیت را در جهان کشور فنلاند دارد که اگر بخواهیم به این سطح برسیم به 180 هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم. استرالیا که تقریبا در رده های پایین این جدول آماری قرار دارد، به ازای هر 2 هزار نفر یک فیزیوتراپیست دارد که اگر بخواهیم به این سطح هم برسیم، باید 60 هزار نفر به تعداد فیزیوتراپیست های کشور افزوده شود.
وی در خصوص تجهیزات فیزیوتراپی در کشور گفت: حدود 70 درصد تجهیزات فیزیوتراپی وارداتی است اما در این زمینه با کمبودی نداریم.
دکتر جواد صراف زاده مسئول کمیته آموزشی و دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: برداشت کلی از فیزیوتراپی در کشور ما فقط شامل رفع دردهای عضلانی مانند کمردرد و پادرد است درحالی که این علم فراتر از این رفته و می تواند در رفع مشکلات کف لگن و بی اختیاری های ادرار و مدفوع که برای بیماران تحمل آن بسیار سخت و طاقت فرسا است، به کار گرفته شود.
وی با بیان اینکه باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتر و تعامل بین رشته ای ایجاد شود، افزود: برخی پزشکان از کاربردهای این رشته بی اطلاع هستند؛ در کوریکولوم آموزشی رشته های پزشکی طب توانبخشی نبود اما به تازگی درحال وارد شدن به رشته های پزشکی است.
صراف زاده اظهار کرد: 50 مرکز تخصصی درمان بی اختیاری ادراری و مدفوع به وسیله الکتروتراپی در کشور فعال است که علاوه بر این در زمینه دیابت نیز از تحریکات عصبی برای ترمیم زخم های دیابتی استفاده می شود.
پنجمین سمینار تازه های الکتروتراپی انجمن فیزیوتراپی ایران در روزهای 25 و 26 آبان ماه در تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا