پیشرفته ترین مرجان مصنوعی جهان ساخته شد

این مرجانهای مصنوعی توسط محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا ارایه شده و در زمره یکی از برترین فناوریهای نوظهور در سال 2015 معرفی شده است.

البته در گذشته نمونه هایی از مرجانهای مصنوعی ساخته شده و در برخی مناطق اقیانوسی کارگذاشته شده است اما مشکل اینجاست که این نوع مرجانها گران قیمت، سنگین و بزرگ هستند اما حالا نمونه جدیدی ساخته شده که عاری از این چالشهاست.

مرجانهای دریایی در زمره مکانهای شگفت انگیزی در جهان محسوب می شود که تنوع زیستی جالب توجهی را در خود جای داده اند. با این حال همزمان با گرمتر شدن زمین، به تدریج نابود می شوند. در نتیجه هزاران گونه زیستی ساکن در مرجانهای دریایی بی خانمان شده اند. اما حالا دریچه ای از امید باز شده است تا بتوان با استفاده از این فناوری جدید تنوع زیستی اقیانوسها را همچنان حفظ کرد.

مرجان تازه ای که توسط محققان دانشگاه موناش ساخته شده تحت عنوان "مدل ساختار مرجان مصنوعی" موسوم به MARS ارایه شده است. مکانیسم تشکیل دهنده بازوهای این مرجانها به گونه ای است که به راحتی می توان آنها را به یکدیگر پیوند زده و در اندک زمانی شبکه بزرگی از مرجانهای مصنوعی تولید کرد.

انعطاف پذیری بیشتر این فناوری جدید آن را از نمونه های قبلی متمایز می کند. از آن گذشته برخلاف نمونه های قبلی که برای نصب و جاسازی آنها در بستر اقیانوس تنها به سطوح صاف نیاز است، مرجان مصنوعی MARS را می توان در هر سطح ناهمواری از بستر اقیانوس جاسازی کرد.

لایه خارجی این مرجانها متشکل از پوسته سرامیکی خاصی است که نوعی ترکیب شیمیایی شبیه به ساختار تشکیل دهنده مرجانهای طبیعی را در خود دارد. بدین ترتیب گونه های زیستی که به طور طبیعی در مرجانهای دریایی ساکن می شوند از این خانه جدید نیز استقبال می کنند.